Hlavní obsah

Češi utrácejí stále více peněz v hypermarketech

ČESKÁ REPUBLIKA

Češi nechávají u pokladen supermarketů stále méně peněz a utrácejí spíš v hypermarketech. Ty přitom v ČR provozuje pět společností, které tak spolknou většinu peněz, které Češi v obchodech utratí. Loni to bylo 67,7 miliardy korun. V supermarketech nechali 40,7 miliardy korun.

Článek

Lidé ve velkých prodejnách nechávají také více peněz za jeden nákup. V průměru je to 419 korun. V supermarketech, mezi něž patří například Delvita, Julius Meinl nebo Billa nebo Albert je to v průměru 157 korun. Studii o nákupním chování zveřejnila společnost ACNielsen.

"Čeští zákazníci, kteří si v minulých letech oblíbili supermarkety, nyní stále více nakupují v hypermarketech, jež v posledních letech rostou jako houby po dešti. České zákazníky hypermarkety evidentně přesvědčily důrazem na hodnotu a pohodlí," uvedla Dana Slámová z ACNielsen.

V hypermarketech mohou lidé kromě potravin koupit veškeré zboží na jednom místě, často jsou navíc v areálu i jiné formy vyžití než je nakupování, kina, restaurace a kavárny. Jejich obliba roste často na úkor menších obchodu. Menší nákupy, které dřív dělali v malých prodejnách, dělají nyní v supermarketech. "Supermarkety si drží svůj tržní podíl beze změn už od roku 2001," uvedla.

Největší hustota obchodů v regionu

V ČR je nyní 162 hypermarketů, což je nejvíce ve střední Evropě. Prodejny tu má Hypernova, Tesco, Globus, Carrefour, Interspar. Většina z nich začala fungovat v posledních třech letech.

Na paty hypermarketům a supermarketům však podle odborníků šlapou dravé diskontní prodejny, které expanzi na český trh zahájily později.

Kromě 162 hypermarketů je v ČR více než 200 menších supermarketů. (rozdíl mezi hypermarketm a supermarketem je ve velikosti prodejní plochy) a přes 300 diskontních prodejen. Desítka největších řetězců loni podle odhadu společnosti Incoma Research utržila 221,5 miliardy korun.

Anketa

V jakém typu obchodů utrácíte nejvíce peněz?
v hypermarketech
58,5 %
v supermarketech
21,5 %
v malých prodejnách
20 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 590 čtenářů.

Rozdíl mezi jednotlivými typy prodejen

:: hypermarket - nabízí nejen potraviny ale i jiné zboží (drogerii, domácí potřeby, oděvy) na jedné prodejní ploše, zabírá plochu větší než 2500 metrů čtverečních

:: supermarket - drtivou většinou nabízeného zboží jsou potraviny, ostatní prodej, například drogérie, je jen doplňkový, prodejní plocha je 400 až 2500 metrů čtverečních

:: diskont - prodávají se tu jen základní potraviny, často bez těch čerstvých, prodejna šetří náklady na úpravě zboží v regálech, často je jen naskládáno v krabicích, ceny jsou velkoobchodní

Související témata:

Výběr článků

Načítám