Článek
Lidé ve velkých prodejnách nechávají také více peněz za jeden nákup. V průměru je to 419 korun. V supermarketech, mezi něž patří například Delvita, Julius Meinl nebo Billa nebo Albert je to v průměru 157 korun. Studii o nákupním chování zveřejnila společnost ACNielsen.
"Čeští zákazníci, kteří si v minulých letech oblíbili supermarkety, nyní stále více nakupují v hypermarketech, jež v posledních letech rostou jako houby po dešti. České zákazníky hypermarkety evidentně přesvědčily důrazem na hodnotu a pohodlí," uvedla Dana Slámová z ACNielsen.
V hypermarketech mohou lidé kromě potravin koupit veškeré zboží na jednom místě, často jsou navíc v areálu i jiné formy vyžití než je nakupování, kina, restaurace a kavárny. Jejich obliba roste často na úkor menších obchodu. Menší nákupy, které dřív dělali v malých prodejnách, dělají nyní v supermarketech. "Supermarkety si drží svůj tržní podíl beze změn už od roku 2001," uvedla.
Největší hustota obchodů v regionu
V ČR je nyní 162 hypermarketů, což je nejvíce ve střední Evropě. Prodejny tu má Hypernova, Tesco, Globus, Carrefour, Interspar. Většina z nich začala fungovat v posledních třech letech.
Na paty hypermarketům a supermarketům však podle odborníků šlapou dravé diskontní prodejny, které expanzi na český trh zahájily později.
Kromě 162 hypermarketů je v ČR více než 200 menších supermarketů. (rozdíl mezi hypermarketm a supermarketem je ve velikosti prodejní plochy) a přes 300 diskontních prodejen. Desítka největších řetězců loni podle odhadu společnosti Incoma Research utržila 221,5 miliardy korun.
Anketa
Rozdíl mezi jednotlivými typy prodejen
:: hypermarket - nabízí nejen potraviny ale i jiné zboží (drogerii, domácí potřeby, oděvy) na jedné prodejní ploše, zabírá plochu větší než 2500 metrů čtverečních
:: supermarket - drtivou většinou nabízeného zboží jsou potraviny, ostatní prodej, například drogérie, je jen doplňkový, prodejní plocha je 400 až 2500 metrů čtverečních
:: diskont - prodávají se tu jen základní potraviny, často bez těch čerstvých, prodejna šetří náklady na úpravě zboží v regálech, často je jen naskládáno v krabicích, ceny jsou velkoobchodní