Článek
Tržby za nepotravinářské zboží stouply meziročně o osm procent a za pohonné hmoty o 7,6 procenta. Tržby za potraviny byly vyšší o 4,3 procenta. Lidé víc utráceli i za oblečení a obuv, sportovní vybavení nebo elektroniku.
„Češi ve vyšší míře než loni utrácejí za zbytné zboží. V tomto jejich jednání se zrcadlí optimismus ohledně vlastní finanční situace i pozitivní vyhlídky do nadcházejících měsíců. Mohou si zkrátka dovolit ještě výrazněji než loni utrácet za věci, které nutně nepotřebují,” upozornil ekonom Cyrrus Lukáš Kovanda.
Analytici si všímají i vytrvalého trendu rychlého růstu prodejů přes internet.
„Nákup přes internet dlouhodobě roste nejrychleji, a dokonce výrazně více než v zemích západní Evropy. Internet tak už tak ovládá téměř pětinu maloobchodu a rozhodně neřekl ještě své poslední slovo, protože tam zůstává několik ještě ne zcela zaplněných segmentů. Hobby markety počínaje a tzv. diskonty konče,” uvedl ekonom ČSOB Petr Dufek.
„Boom nakupování bude pokračovat i v dalších měsících s tím, jak zrychluje růst mezd a klesá nezaměstnanost. Maloobchodní obrat tak letos dosáhne nového historického maxima a spotřeba domácností bude hlavním motorem poptávky v ekonomice. A nic na tom nejspíše nezmění ani mírné zvýšení úrokových sazeb ČNB,” odhaduje Dufek.