Článek
Test se konal ve Francii, Německu, Velké Británii, Španělsku, Itálii, Švédsku, Maďarsku, České republice a Polsku. Studie měřila IQ v pěti hlavních oblastech: šetrnost, sebeovládání, ochota zkoušet nové produkty, porovnávání cen nebo získávání informací o věcech před nákupem.
Češi, které v celkovém hodnocení předstihli pouze Poláci a Francouzi, obecně dosahovali ve většině měřeních výsledků, které se blížily průměru všech dotazovaných. Jen v ochotě porovnávat výrobky od různých výrobců zaostávají za spotřebiteli z většiny jiných evropských zemí.
Studie ukázala, že při nákupu věcí každodenní spotřeby si Češi vedli velmi dobře v průzkumu trhu, šetrnosti a sebeovládání.
Vyhráli Poláci
Vítězní Poláci vykázali nejvyšší nakupovací IQ. V obchodech se jen málokdy nechali ovládnout okamžitou potřebou utrácet a prokázali neobyčejnou otevřenost vůči alternativním značkám. Francouzi se zase mohou pochlubit celkově dobrými návyky při nakupování a Němci jsou dobří v tom, že si o produktech před jejich nákupem obstarají potřebné množství informací.
Nákupní IQ je v průměru mezi muži a ženami stejné. Muži lépe odolávají nutkání utrácet, ženy si jsou zase silněji vědomy ceny nákladů. Muži si obvykle častěji získávají informace o produktech, ať už před nákupem nebo přímo v obchodě.
Nejchytřejší jsou lidé, když kupují elektroniku
Průzkum ukazuje, že "nejinteligentnějšími" zákazníky jsou ti, kteří si pečlivě obstarají všechny informace, ať už na internetu nebo porovnáním produktů v obchodě. Na druhém konci spektra se nacházejí zákazníci s nízkým nákupním IQ, kteří si nedokáží stanovit přesný rozpočet, běžně se nechávají svést k impulsivním nákupům a jen zřídkakdy si vyhledají nějaké informace, aby si ověřili, že za své peníze skutečně dostanou odpovídající hodnotu.
Nejvyšší míru nákupního IQ vykazovali ve všech zemích ti spotřebitelé, kteří nakupovali elektroniku a mobilní telefony. Vzhledem k ceně těchto výrobků jsou totiž zákazníci ochotní si najít potřebné informace a porovnat různé ceny. Naopak nejnižší inteligenci vykazovali zákazníci obecně při nákupu potravin a oděvů - zde nakupovali často impulsivně a měli problémy dodržet stanovený rozpočet.
Výsledky hodnocení IQ při nakupování v devíti evropských zemích | |
1. | Polsko |
2. | Francie |
3. | Česká republika |
4. | Německo |
5. | Švédsko |
6. | Maďarsko |
7. | Španělsko |
8. | Itálie |
9. | Velká Británie |