Článek
Není tedy divu, že již při východu z obchodu mnohdy čeká na zákazníky upozornění, že opustí-li nákupní centrum i s vozíkem popřípadě košíkem, bude jejich počínání považováno za krádež. Ztráta či zničení vozíku není totiž levnou záležitostí. Například řetězce Ahold provozující hypermarkety a supermarkety Albert kupuje jeden vozík za tisíce korun.
„Zákazníci mají k dispozici přibližně 50 tisíc nákupních vozíků. Roční ztráty se pohybují kolem šesti až deseti procent. Ztrácejí se zejména kovové vozíky, kterých máme asi 90 procent, zbytek jsou plastové,“ řekl Novinkám mluvčí Aholdu Libor Kytýr.
Podle něj tak na dokupování nových vozíků společnost doplácí ročně několik miliónů korun.
Špatné zkušenosti se zákazníky má i konkurenční Tesco. „U některých obchodů, například na sídlištích, se stává, že zákazníci si nákup dovezou domů ve vozíku až domů a poté vozík nevrátí zpátky,“ uvedlo Tesco s tím, že výši finančních ztrát nechce sdělit.
Uvažují o blokování koleček
Obchodníci se snaží krádežím vozíků zabránit, zatím však marně. Jedním ze způsobů je svážení vozíků do prostor prodejen.
„V současné době také zvažujeme možnosti instalace zařízení, které by umožnilo zablokování koleček po opuštění vymezeného prostoru. Vozík poté zůstává na místě a čeká na ruční odblokování obsluhou prodejny,“ nastínil další možnosti pro lapkům Kytýr z Aholdu.