Článek
V celkovém objemu darovaných prostředků nejsou zahrnuty veřejné sbírky a dárcovské DMS. Ty by celkovou částku zvýšily o další desítky miliónů korun.
Počty individuálních dárců stoupají
V roce 2000 bylo oficiálně zaznamenáno přes 71 tisíc individuálních dárců. v roce 2006 120 tisíc, v uplynulém roce se počty podle odhadů vyšplhají na počet 150 tisíc osob. Přesnější čísla budou známa, až občané v březnu podají svá daňová přiznání.
Jen pro ilustraci – nadace VIA získala v roce 2007 kolem 30 miliónů korun, především díky nárůstu počtu individuálních dárců, jejichž počet se zvýšil o 87 procent. Podle Fora dárců v roce 2007 na 50 firem sdružených v této organizaci věnovalo na veřejné účely přes 758 miliónů korun.
Podle daňového specialisty Vladimíra Pelce si mohou občané a firmy o dary snížit základ daně. Fyzická osoba si může odečíst hodnotu daru ze svého základu pro výpočet daně, pokud celková hodnota daru v daném roce překročí dvě procenta základu daně poplatníka nebo alespoň dosáhne tisíce korun. Od základu daně lze odečíst nejvýše deset procent hodnoty základu. U právnických osob je to podobné, pouze minimální výše odečitatelných darů určených jedné organizaci musí dosáhnout alespoň dvou tisíc korun a základ daně lze snížit nejvýše o pět procent základu.
Odpočty by měly zůstat
Odpočet z daní v případě dobročinnosti by měl zůstat i v novém daňovém zákoně, který má jinak výrazně redukovat počet odpočitatelných položek a daňových výjimek. Na tom se shodují politici napříč politickým spektrem, představitelé firem i neziskových organizací. Bez pomoci sponzorů a dárců by totiž v České republice zanikly projekty zaměřené především na charitu a pomoc těm nejpotřebnějším – invalidům, dětem a obětem násilí. Odpočty daní motivují firmy ke společensky potřebnému chování, neziskový sektor zase v sociální oblasti nezastupitelně doplňuje sociální politiku státu.
Třímiliardový objem darovaných prostředků představuje 0,1 procenta hrubého domácího produktu ČR. Pro srovnání: ve Spojených státech lidé darovali v roce 2006 celkem 295 miliard dolarů, což představuje 2,2 procenta tamního HDP. Přibližně 75 % darů tam přichází od individuálních dárců.
„Ani v Česku se dnes žádná velká firma neobejde od jasně propracovaného plánu firemní odpovědnosti známého jako CSR – Corporate Social responsibility, který se stává součástí firemní strategie a přispívá zejména k posilování dobrého jména firemní značky. Vedle finančních darů firmy aktivně pomáhají neziskovým organizacím – jejich zaměstnanci například těmto organizacím pomáhají jako dobrovolníci,“ říká Jiří Bárta z nadace VIA.
Průhlednost na prvém místě
Současně firmy i jednotliví dárci zvyšují nároky na informace o činnosti organizací, které podporují. Přehledná finanční zpráva, podrobné informace o činnosti a vynaložení prostředků jsou už samozřejmostí. Sponzoři a dárci se zajímají i o to, zda organizace vede podvojné účetnictví či jak jsou formulovány stanovy organizací nebo jaká je kvalita webových stránek a jak velký je okruh klientů či uživatelů služeb neziskových organizací. Rozhodování na co přispět ovlivňuje i to, jak nezisková organizace mění život v regionu či jak spolupracuje se samosprávou.
Největší firemní dárci v ČR
1) Skupina ČEZ 242 miliónů
2) Česká spořitelna 59 miliónů
3) Česká pojišťovna 56,4 miliónu
4) Dalkia ČR 42,5 miliónu
5) Johnson 41,6 miliónu
6) Telefónica 02 30,9 miliónu
7) RWE Transgas 30 miliónů
8) Komerční banka 27,4 miliónu
9) Škoda Auto 25,4 miliónu
10) E.ON ČR 23,8 miliónu
Zdroj: Forum dárců