Článek
Tržby z prodeje tvrdého alkoholu v posledním roce stouply o tři procenta na téměř 12 miliard korun. O procento stoupl prodaný objem, zbytek odpovídá nárůstu ceny.
Analýza srovnává poslední dostupné údaje za 12 měsíců od loňského listopadu do letošního října se stejným obdobím o rok dříve. Nárůst je dlouhodobý, před pěti lety byly celkové tržby za tvrdý alkohol okolo 9 miliard.
„Rychlejší růst tržeb oproti objemu je tažen pozvolným přesunem spotřebitelů ke kvalitnějším a dražším lihovinám, což je velmi dobře patrné na růstu kategorií, jako jsou třtinové rumy, whisky nebo gin,“ uvedla za Nielsen Mária Hukelová.
Největší kategorií v rámci lihovin v Česku jsou ovšem tuzemáky s celoročními tržbami přesahujícími 2,5 miliardy korun, které tvoří více než pětinu tržeb veškerého tvrdého alkoholu. Za poslední dva roky nicméně tento podíl spíše stagnuje.
Rum zažívá boom
Na druhou stranu třtinové rumy dosáhly tržeb přes jednu miliardu, což je nárůst skoro o třetinu. Na oblibě získávají také giny nebo borovičky.
Kategorie v nižších cenových relacích, kde jsou tuzemáky, vodky, likéry, hořké bylinné likéry nebo vermuty, vykazují stabilní nebo mírně rostoucí prodeje, zatímco kategorie, jejichž průměrná cena je výrazně vyšší, zaznamenávají svižnější nárůst prodejů a celkové tržby za tvrdý alkohol tak rostou.
Tuzemák není rum |
---|
Pravidla EU dovolují používat označení rum jen pro nápoje z destilátu cukrové třtiny. Proto se v roce 2003 musel „rum tuzemský“ přejmenovat na tuzemák. Tradiční český alkoholický nápoj tuzemák se vyrábí dochucením potravinářského lihu rumovou trestí. Dříve se líh vyráběl z brambor, dnes hlavně z melasy a obilí. |
„Výrazný příliv zákazníků se zájmem o prémiový alkohol sledujeme mimo jiné v kategorii ovocných pálenek, jejichž tržby se oproti roku 2017 zdvojnásobily,“ dodala Hukelová.
EET platí i pro prodej stromků a na vánočních trzích
V prosinci, podobně jako během celého roku, v rámci tvrdého alkoholu dominuje nákup tuzemáku, který lidé rádi používají i na pečení. Tuzemák měl loni v prosinci na tržbách podíl 23 procent.
Často se prodává v akcích
Nejprodávanějšími druhy z hlediska obratu jsou v době svátků hořké bylinné likéry, whisky, vodka a rum. Důležitost rumu během roku i svátků významně roste. V prosinci před dvěma lety tvořil rum celkově pouze 6 procent z obratu tvrdého alkoholu, v prosinci minulého roku to bylo již 10 procent.
Většina druhů tvrdého alkoholu se objevuje vysoko na nelichotivém žebříčku kategorií, které jsou nejvíce závislé na slevových akcích. U některých kategorií to znamená prodej až 80 procent veškerého objemu v akci, vyplývá také z analýzy společnosti Nielsen.
Vedle tvrdého alkoholu rostou v prosinci také kvůli oslavám Nového roku i prodeje šumivých vín a sektů a také piva, pro která je prosinec druhým nejlepším obdobím po létě. Celkově zůstává pivo nejprodávanějším alkoholem, následuje tvrdý alkohol a pak víno.
Nielsen je globální výzkumná a analytická společnost se sídlem v New Yorku v USA. Zaměřuje se na oblast maloobchodu, médií a reklamy. Působí ve více než stovce zemí světa.