Hlavní obsah

Češi potvrzují pověst kutilů, hobbymarkety mají žně

ČR

Obchodní řetězce zabývající se prodejem zboží pro kutily a zahrádkáře našly v Česku zlatý důl. Průzkumy přitom potvrzují, že hobbymarkety se u nás o budoucnost bát nemusejí. V Česku jich funguje několik desítek, hlad po zboží, které nabízejí, však neutuchá.

Článek

Například společnost Baumax ČR se pochlubila rekordním růstem obratu, jenž dosáhl 6,5 miliardy korun při hrubém zisku 180 miliónů korun. V ČR provozuje 23 prodejen s potřebami pro zahrádkáře a kutily.

Hobbymarketům letos hrála do karet mimořádně teplá zima. "Proti loňskému lednu a únoru máme tržby vyšší v lednu o 14 procent a v únoru o 19 procent. Lidé nakupují díky mírnému průběhu zimy podstatně dříve, jako by se už těšili na příchod toho pravého jara," uvedl mluvčí společnosti Mountfield Václav Brom.

Jen za první dva měsíce roku v prodejnách Mountfieldu lidé v koupili téměř 48 000 sekaček, což je meziročně o 22 procent více. Prodej rodinných bazénů se zvýšil o 25 procent na 6800 kusů. "Hodně nás překvapil silný zájem o zahradní nábytek a zahradní traktory, kterých jsme letos již prodali 1350, což je o 43 procent více než loni," podotkl Brom.

Nejznámějším řetězcem prodejen potřeb pro kutily, řemeslníky a zahrádkáře je v Česku podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha síť OBI, který si spontánně vybavilo 63 procent respondentů. Následují obchody Baumax (57), Hornbach (32 procent), Bauhaus (29 procent) a Globus Baumarkt (14 procent).

Nelehký osud drobných prodejců

Rozmach obřích hobbymarketů má ale svou odvrácenou tvář: jejich tlaku čelí drobní prodejci jen s vypětím všech sil. Podle analytiků mají jedinou naději - nabídku kvalitních služeb. "Pro českého zákazníka je při nákupu potřeb pro kutily, řemeslníky a zahrádkáře rozhodujícím faktorem personál v prodejně, jeho profesionalita a schopnost poradit. Důležitou roli hraje také široká nabídka zboží následovaná příznivými cenami," řekl Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research.

Prodejce zahradní techniky Lubomír Kříž z Ostrova na Karlovarsku věří, že zákazníci v jeho oboru dávají nakonec stejně přednost právě menším specializovaným prodejnám. "Třeba si poprvé koupí krabici v hobbymarketu, ale když dojde na první závadu, je oprava problematická. Nakonec zjistí, že je lepší si výrobek koupit tam, kde má zaručen i servis a odbornou radu. Navíc prodejce ve specializované prodejně ví o výrobcích téměř všechno, prodavači v marketech většinou téměř nic," řekl Kříž.

Související témata:

Výběr článků

Načítám