Článek
Například společnost Baumax ČR se pochlubila rekordním růstem obratu, jenž dosáhl 6,5 miliardy korun při hrubém zisku 180 miliónů korun. V ČR provozuje 23 prodejen s potřebami pro zahrádkáře a kutily.
Hobbymarketům letos hrála do karet mimořádně teplá zima. "Proti loňskému lednu a únoru máme tržby vyšší v lednu o 14 procent a v únoru o 19 procent. Lidé nakupují díky mírnému průběhu zimy podstatně dříve, jako by se už těšili na příchod toho pravého jara," uvedl mluvčí společnosti Mountfield Václav Brom.
Jen za první dva měsíce roku v prodejnách Mountfieldu lidé v koupili téměř 48 000 sekaček, což je meziročně o 22 procent více. Prodej rodinných bazénů se zvýšil o 25 procent na 6800 kusů. "Hodně nás překvapil silný zájem o zahradní nábytek a zahradní traktory, kterých jsme letos již prodali 1350, což je o 43 procent více než loni," podotkl Brom.
Nejznámějším řetězcem prodejen potřeb pro kutily, řemeslníky a zahrádkáře je v Česku podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha síť OBI, který si spontánně vybavilo 63 procent respondentů. Následují obchody Baumax (57), Hornbach (32 procent), Bauhaus (29 procent) a Globus Baumarkt (14 procent).
Nelehký osud drobných prodejců
Rozmach obřích hobbymarketů má ale svou odvrácenou tvář: jejich tlaku čelí drobní prodejci jen s vypětím všech sil. Podle analytiků mají jedinou naději - nabídku kvalitních služeb. "Pro českého zákazníka je při nákupu potřeb pro kutily, řemeslníky a zahrádkáře rozhodujícím faktorem personál v prodejně, jeho profesionalita a schopnost poradit. Důležitou roli hraje také široká nabídka zboží následovaná příznivými cenami," řekl Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research.
Prodejce zahradní techniky Lubomír Kříž z Ostrova na Karlovarsku věří, že zákazníci v jeho oboru dávají nakonec stejně přednost právě menším specializovaným prodejnám. "Třeba si poprvé koupí krabici v hobbymarketu, ale když dojde na první závadu, je oprava problematická. Nakonec zjistí, že je lepší si výrobek koupit tam, kde má zaručen i servis a odbornou radu. Navíc prodejce ve specializované prodejně ví o výrobcích téměř všechno, prodavači v marketech většinou téměř nic," řekl Kříž.