Hlavní obsah

Češi nakupují více v diskontech než v supermarketech

V diskontních prodejnách už nakupuje více lidí než v supermarketech. V supermarketech nakupuje 16 procent domácností, do diskontních prodejen za nákupem potravin zamíří 22 procent domácností. Vyplývá to z květnového průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha. Nejoblíbenější jsou ale hypermarkety, kde nakupuje 39 procent domácností.

Článek

"Supermarkety, které byly prvními mezinárodními řetězci v ČR, ztratily od 90. let téměř polovinu svých věrných zákazníků, zatímco diskonty dokázaly jejich počet zdvojnásobit," řekl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research. Dodal že hlavním nákupním místem českých domácností jsou sice stále hypermarkety, které ale již nezažívají tak prudký růst jako kolem roku 2000. "V posledních letech jejich preference spíše stagnují, přestože se jejich celková prodejní plocha meziročně zvýšila o 17 procent," uvedl Skála.

Ale i menší prodejny nezávislých obchodníků jsou stále hlavním nákupním místem potravin pro každou pátou českou domácnost.

Lidé z různých regionů preferují jiné obchody

Hypermarkety jsou nejčastěji zmiňovaným hlavním nákupním místem v osmi krajích, jejich pozice je nadprůměrná v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Ve Středočeském, Plzeňském, Královehradeckém a Libereckém kraji jsou hlavním nákupním místem pro nejvíce domácností diskontní prodejny. "V Pardubickém kraji a v kraji Vysočina jsou to především malé samoobsluhy a pultové prodejny. Supermarkety mají lepší pozici v Praze a Jihočeském kraji, přesto však v preferencích zůstávají až za hypermarkety," řekl Skála.

Nákupní místa potravin (podle regionu bydliště, v %)
region bydlištěhypermarketsupermarketdiskontmenší prodejna
Praha4031172
Středočeský kraj3464612
Jihočeský kraj31271626
Plzeňský kraj22164119
Karlovarský kraj35133416
Ústecký kraj6110216
Liberecký kraj30153411
Královehradecký kraj26113522
Pardubický kraj20103036
Kraj Vysočina3816739
Jihomoravský kraj38201327
Olomoucký kraj45181321
Zlínský kraj4321432
Moravskoslezský kraj5214724
celkem39162220
Zdroj: SUPERMARKET & DISKONT 2006, INCOMA Research + GfK Praha

Supermarkety by podle odborníků mohly cenové válce hypermarketů a diskontních prodejen čelit pomocí změny své obchodní strategie, která by místo nízké ceny měla preferovat pohodlný nákup. Podle průzkumů lidem vadí hlavně přeplněné obchody, pomalé nákupy, fronty u pokladen či špatná dostupnost prodejen. Úroveň cen je až na spodních místech tohoto žebříčku. [celá zpráva]

Anketa

Kde nakupujete nejčastěji?
v hypermarketech (Tesco, Globus, Kaufland, Hypernova, Carrefour)
50,6 %
v supermarketech (Delvita, Albert, Billa)
10,9 %
v diskontních prodejnách (Penny Market, Plus, Lidl)
25,7 %
u malých obchodníků
10,5 %
jinde
2,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1925 čtenářů.
Související témata:

Související články

Nejvíce lidé nakupují v hypermarketech

Nejvíce lidí nakupuje v hypermarketech a v diskontních prodejnách, naopak nejméně lidé nakupují v supermarketech. Podle odborníků by se proto nyní měly...

Výběr článků

Načítám