Článek
"Supermarkety, které byly prvními mezinárodními řetězci v ČR, ztratily od 90. let téměř polovinu svých věrných zákazníků, zatímco diskonty dokázaly jejich počet zdvojnásobit," řekl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research. Dodal že hlavním nákupním místem českých domácností jsou sice stále hypermarkety, které ale již nezažívají tak prudký růst jako kolem roku 2000. "V posledních letech jejich preference spíše stagnují, přestože se jejich celková prodejní plocha meziročně zvýšila o 17 procent," uvedl Skála.
Ale i menší prodejny nezávislých obchodníků jsou stále hlavním nákupním místem potravin pro každou pátou českou domácnost.
Lidé z různých regionů preferují jiné obchody
Hypermarkety jsou nejčastěji zmiňovaným hlavním nákupním místem v osmi krajích, jejich pozice je nadprůměrná v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Ve Středočeském, Plzeňském, Královehradeckém a Libereckém kraji jsou hlavním nákupním místem pro nejvíce domácností diskontní prodejny. "V Pardubickém kraji a v kraji Vysočina jsou to především malé samoobsluhy a pultové prodejny. Supermarkety mají lepší pozici v Praze a Jihočeském kraji, přesto však v preferencích zůstávají až za hypermarkety," řekl Skála.
Nákupní místa potravin (podle regionu bydliště, v %) | ||||
region bydliště | hypermarket | supermarket | diskont | menší prodejna |
Praha | 40 | 31 | 17 | 2 |
Středočeský kraj | 34 | 6 | 46 | 12 |
Jihočeský kraj | 31 | 27 | 16 | 26 |
Plzeňský kraj | 22 | 16 | 41 | 19 |
Karlovarský kraj | 35 | 13 | 34 | 16 |
Ústecký kraj | 61 | 10 | 21 | 6 |
Liberecký kraj | 30 | 15 | 34 | 11 |
Královehradecký kraj | 26 | 11 | 35 | 22 |
Pardubický kraj | 20 | 10 | 30 | 36 |
Kraj Vysočina | 38 | 16 | 7 | 39 |
Jihomoravský kraj | 38 | 20 | 13 | 27 |
Olomoucký kraj | 45 | 18 | 13 | 21 |
Zlínský kraj | 43 | 21 | 4 | 32 |
Moravskoslezský kraj | 52 | 14 | 7 | 24 |
celkem | 39 | 16 | 22 | 20 |
Zdroj: SUPERMARKET & DISKONT 2006, INCOMA Research + GfK Praha |
Supermarkety by podle odborníků mohly cenové válce hypermarketů a diskontních prodejen čelit pomocí změny své obchodní strategie, která by místo nízké ceny měla preferovat pohodlný nákup. Podle průzkumů lidem vadí hlavně přeplněné obchody, pomalé nákupy, fronty u pokladen či špatná dostupnost prodejen. Úroveň cen je až na spodních místech tohoto žebříčku. [celá zpráva]