Článek
Některé produkty každodenní spotřeby jsou v některém z řetězců ve slevě v podstatě neustále. "Pokud tedy zákazník chce cíleně nakupovat jen akční zboží, nemusí to pro něj s trochou plánování znamenat příliš velký logistický problém," řekl Martin Kadlčík ze serveru Kupi.cz, který vyhledává akční slevy v obchodech. Podle údajů portálu se ve slevě nejčastěji prodává Coca-Cola, aviváž Silan, jogurt Activia, Gambrinus desítka, Persil a čokoláda Milka.
Lidé tak stále více putují po blízkých či dalekých obchodech a nakupují tam potřebné, případně i nepotřebné věci za nižší ceny. Listují letáky a hlídají, kde se co objeví levněji.
"Je čím dál víc zákazníků, kteří kupují zboží jenom ve slevě. Zákazník ví, že jednou to bude v letáku některého z řetězců a počká si na to," uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.
Kromě ceny i země původu
Že jsou Češi orientovaní hlavně na cenu zboží a slovo sleva je pro ně jako magnet, platí už dlouho, stále více se ale zajímají i o složení výrobku a zemi jeho původu.
"Podíl prodejů v akci neustále roste. Toto platí pro celý maloobchodní trh a ani Tesco není výjimkou. Lidé kvůli obavám z vývoje ekonomiky mění své nákupní chování, jsou opatrnější a snaží se šetřit. Větší pozornost věnují původu a složení výrobků a samozřejmě také ceně," řekl mluvčí Tesca Jan W. Dvořák.
Slevy se promítají už i ve statistikách
Že lidé ve výprodejích a ve slevách utrácejí stále více peněz, se promítá už i do statistik maloobchodu, které zveřejňuje Český statistický úřad. Za leden, který je charakteristický povánočními slevami, vzrostly tržby u spotřebního zboží v lednu o 0,7 procenta, tržby reálné se ale snížily o 0,4 procenta.
"Ve výsledku to znamená, obchody prodaly více, ale pokles cen na pultech prodejen způsobil nižší tržby," uvedl analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.