Hlavní obsah

Češi mají před Vánoci chuť nakupovat, tržby řetězců rostou

3:54
3:54

Poslechněte si tento článek

Obchodní řetězce si před Vánoci mnou ruce. Lidé mají letos více peněz a přestali se bát utrácet. Příjmy prodejců potravin a spotřebního zboží jsou tak vyšší než loni. Oficiální čísla sice statistici zveřejní až po Novém roce, ale řetězce už nyní hlásí meziroční nárůst příjmů. Loni v porovnání s rokem 2022 utržili obchodníci zhruba o desetinu víc.

Foto: Petr Kozelka, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Tržby v listopadu v porovnání s loňským rokem zaznamenaly mírný nárůst,“ řekla Novinkám mluvčí společnosti Tesco Iva Pavlousková. Výsledky za prosinec ještě k dispozici nejsou.

Nárůst tržeb v porovnání s rokem 2023 registrují i prodejny Penny Market. Změnilo se také chování zákazníků. „Pozorujeme, že mnozí lidé začali nakupovat s větším předstihem,“ sdělila mediální zástupkyně Martina Dvořáková.

Kaufland má podle mluvčí Renaty Maierl tržby na úrovni stejného období loni.

Maloobchodní tržby v říjnu vzrostly o 5,5 procenta, dařilo se hlavně e-shopům

Ekonomika

Na plné obrátky běží i nákupy na internetu. Mluvčí Alza.cz Eliška Čeřovská uvedla, že lidé hodlají utratit za vánoční dárky v průměru přes deset tisíc korun, tedy více než loni, kdy to bylo mezi pěti a deseti tisíci.

Podle oficiálních statistik rostly v říjnu maloobchodní tržby meziročně o 5,5 procenta. Analytici upozornili, že působí hlavně nízká inflace, a tudíž i růst mezd, jež inflaci konečně zase překonávají, a lidé si tak toho za své výdělky mohou reálně pořizovat více.

„Důvodem je zlepšující se ekonomická situace domácností, což potvrzují informace o růstu reálné mzdy o 4,6 procenta ve třetím čtvrtletí,“ konstatoval Dominik Kohut z poradenské společnosti PwC.

Nákupy jsou tradičně větší

Rodiny před Vánoci typicky pořizují oproti zbytku roku mnohem větší nákupy.

„Prodeje u většiny zboží tradičně spojeného s Vánocemi stoupají o desítky procent. Platí přitom, že čím blíže k Vánocům, tím více zákazníci nakupují. Výraznější nárůst očekáváme v době těsně před svátky, která je spojená s nákupem k výrobě tradičního vánočního pohoštění,“ řekla Novinkám mluvčí prodejen Lidl Eliška Froschová Stehlíková.

Největší nákupy očekávali obchodníci zejména před posledním adventním víkendem. „A poté ještě těsně před Štědrým dnem,“ poznamenal mluvčí prodejen Albert Jiří Mareček.

Zájem o řízky a lego

Největší zájem eviduje Lidl o kuřecí řízky, vinné klobásy a ryby. „Poptávka je také po luxusnějších potravinách, které jsou vhodné i jako dárek či pohoštění. Kromě jídla lidé kupují například dřevěné hračky,“ podotkla Stehlíková.

V Tesku podle Pavlouskové lidé kromě potravin rovněž nejvíce pořizují hračky, především stavebnice Lego. Z potravin tam lidé přes značný růst cen nejčastěji nakupují základní sortiment jako máslo, mléko, vejce a maso.

I v Kauflandu je podle Maierl nejvyšší poptávka po tradičních surovinách na pečení vánočního cukroví a vánoček, po kaprech nebo ingrediencích na bramborový salát.

„A samozřejmě po nápojích, ať nealkoholických, či alkoholických, nebo po ovoci a zelenině, masných produktech,“ uvedla mluvčí.

Zákazníci také nakupují elektrické spotřebiče pro domácnost, potřeby pro kutily, vánoční dekorace, balicí papír nebo svíčky.

V Alze je nejpopulárnějším dárkem elektronika jako telefony, notebooky, brýle pro virtuální realitu a herní konzole. Jako způsob doručení zákazníci nejčastěji volí samoobslužný Alzabox.

Známé supermarkety mají výrazně levnější a kvalitnější konkurenci

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám