Hlavní obsah

Češi a Slováci na Chalkidiki zůstali, Němci odjeli

Situace na Chalkidiki po rozsáhlém požáru se již uklidnila. Kromě 80 dětí, kteří se z požárem postiženého řeckého poloostrova vrátili, turisté z České republiky na místě zůstali. Turisté z jiných však z místa většinou odjeli, jejich předčasné odjezdy jim hradily cestovní kanceláře (CK). To se v případě Čechů, kromě CK Evroškol, nestalo.

Článek

"Prví den chtěli odjet všichni, ale potom zůstali Češi, Slováci a Maďaři, ale např. němečtí turisté odjeli, protože pro ně přijeli cestovní kanceláře," řekl Novinkám honorární konzul ČR v Soluni Nikolaos Bumbaris.

Podle jeho vyjádření je na poloostrově už vše pod kontrolou a turisté se sem mohou klidně vrátit. V celé oblasti Chalkidiki bylo v době požáru asi 1500 českých turistů, další tisícovku občanů zde měla Británie, desítky návštěvníků Německo, Rakousko, Polsko či Rumunsko a Slovensko.

Češi na místě zůstávají mj. proto, že na dovolenou třeba celý rok šetřili a tak nechtějí předčasně odjet. Museli by si taky sami zaplatit svůj odjezd domů, protože cestovní kanceláře by jim dřívější odjezd neproplatili. Mají totiž nasmlouvané charterové lety, u nichž je obtížné měnit termíny odletů.

Na postup delegáta své CK si v televizním zpravodajství stěžovali klienti CK Blue Style. Ta se ale podle Markéty Svobodné z centrály v Praze snaží vyjít vstříc přání klientů, přesto musí postupovat v souladu se zákonem. "V tomto případě není možné přerušit klientům dovolenou," řekla. Neexistuje žádné oficiální prohlášení, podle kterého by situace v destinaci klienty ohrožovala na zdraví, majetku nebo životech.

Jedinou CK, které své klienty z postižené oblasti odvezla dříve zpět do ČR na vlastní náklady byla cestovní kancelář Evroškol. CK přivezla 78 dětí autobusem. [celá zpráva]  CK také další zájezdy na Kassandru zrušila, rozhodla se tak na základě požadavků klientů, jimiž jsou zejména školní a zájmové skupiny.

Miisterstvo lokalitu nevyhlásilo jako nevhodnou

"Život se tam zastavil, je tam spáleniště. Na místě jsou stále lokální požáry, dým a dochází k chvilkovým výpadkům energie, jsme jediná CK, která na vlastní náklady dovezla klienty zpět do ČR. Bohužel ministerstvo zahraničí nevyhlásilo alespoň dočasně tuto lokalitu jako nevhodnou. Obrátíme se s protestem na ministerstvo zahraničí i na ministerstvo pro místní rozvoj," řekl Novinkám Marek Vízek z CK Evroškol.

"Domlouváme se s klienty na odškodnění, pokud nám řecká strana vrátí peníze za zájezdy, nebo klientům nabízíme, že přesuneme zájezdy na příští rok. Někteří zákazníci využili možnosti jet místo na Chalkidiki do Chorvatska či Itálie," dodal Vízek.

Pokud by ministerstvo zahraničí lokalitu jako nevhodnou vyhlásilo, tak by řecká strana musela českým cestovním kancelářím vrátit peníze za zájezdy, které byly třeba i částečně stornovány. Kanceláře by se pak méně bránily tomu klienty odvést.

Podle Sdružení obrany spotřebitelů mají klienti v postižených oblastech nárok na odstoupení od smlouvy bez stornopoplatků v případě, že se změnily klimatické nebo hygienické podmínky v dané lokalitě.

Ministerstvo zahraničí odvoz turistů nezajistí

Ministerstvo zahraničí pro české turisty dopravu zpátky do ČR také nezajistí. "Pokud nenastane změna, nemusí do toho český stát vstupovat," řekl ministr zahraničí Cyril Svoboda s tím, že není nutné do oblasti vysílat letecký speciál pro odvoz lidí. Dodal, že cestovní kanceláře se nemohou vyvléct z odpovědnosti za své klienty. Podle Svobody se obdobně chovají i ostatní země jako Slovensko, Polsko, Rakousko či Německo.

"Ministerstvo zahraničních věcí (MZV) ve spolupráci s Velvyslanectvím ČR v Athénách a Honorárním konzulátem ČR v Soluni situaci monitoruje a vyhodnocuje. Občanům ČR, kteří v nejbližších dnech hodlají cestovat do postižených oblastí, MZV doporučuje informovat se před cestou u cestovních kanceláří, sledovat vývoj situace v médiích a  důsledně se řídit  pokyny místních úřadů,"  řekl Novinkám tiskovým mluvčí ministerstva zahraničí Richard Krpač.

Související články

Výběr článků

Načítám