Hlavní obsah

Češi a Slováci chtějí společně testovat auta bez řidiče

Novinky, tov

Češi a Slováci plánují vytvořit společný projekt na testování autonomních vozidel a dalších moderních technologií na dálnici D2 mezi Bratislavou a Brnem. V úterý se na tom při jednání v Praze dohodl ministr dopravy Dan Ťok (ANO) se slovenským místopředsedou vlády pro investice a informatiku Peterem Pellegrinim.

Foto: Volkswagen

Auto bez řidiče chystá i automobilka Volkswagen. Na vizualizaci prototyp Sedric

Článek

„Česká a Slovenská republika patří mezi významné výrobce automobilů. Pokud jejich produkci sečteme, je srovnatelná s velkými evropskými zeměmi. Proto bychom měli spolupracovat na rozvoji inteligentní dopravní infrastruktury a testovat autonomní vozidla. Dohodli jsme se, že bychom připravili přeshraniční projekt, který by mohl umožnit vyzkoušet chytrou dálnici v provozu,” řekl po jednání ministr dopravy Ťok.

Slovenský místopředseda vlády očekává, že se na projektu budou spolupodílet mobilní operátoři i výrobci automobilů.

„Chtěli bychom udělat přeshraniční projekt na dálnici D2 mezi Bratislavou a Brnem, otestovat dostupná zařízení a ve spolupráci s mobilními operátory zkoumat například problematické přechody z jedné sítě do druhé,” uvedl Pellegrini.

Společný tým nyní bude řešit otázky financování projektu a také jeho načasování.

Povolení testovat mají desítky firem

„V běžném provozu u nás autonomní auta ještě nepotkáte. Jejich testování je ovšem už dnes možné. Zkušební provoz vozidel pro účely vývoje nových vozidel a technologií je upraven zákonem o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích,” upřesnil pro Novinky mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Kdo chce získat oprávnění pro zkušební provoz, musí splnit řadu požadavků v oblasti bezpečnosti i dalších. Když jej jednou od ministerstva má, nemusí pak žádat o schválení konkrétních testovacích jízd.

„Firem s oprávněním pro zkušební provoz vozidel pro účely vývoje nových vozidel a technologií jsou řádově desítky. Nejsou to jen automobilky jako například Škoda Auto, Tatra nebo Iveco, ale také firmy vytvářející technologie a komponenty,” dodal mluvčí.

Z dalších významných automobilek na autě bez řidiče intenzivně pracují třeba Ford nebo Volkswagen.

Taxíky i minibusy

Auta bez řidiče testuje také alternativní taxislužba Uber. V USA před několika dny došlo k dopravní nehodě, po které Uber vozy dočasně stáhl z provozu. Uber tvrdí, že nehodu způsobil druhý vůz řízený člověkem.

Podobné testování už probíhá ve Švýcarsku. Konkrétně v Sionu, hlavním městě kantonu Valais. Po městě jezdí dva autonomní elektrické minibusy, každý z nich má kapacitu 11 pasažérů.

Jsou nasazovány do různých typů silničního provozu. Od rušných ulic města až po pěší zóny. Pohybují se maximální rychlostí 20 kilometrů za hodinu.

Související články

Výběr článků

Načítám