Článek
Sedmnáct největších městských dopravců loni udělilo za jízdu bez platné jízdenky 607 979 pokut, 28 procent písemně uložených pokut černí pasažéři zaplatili, o 606 miliónů korun však dopravci na pokutách přišli. O rok dříve jejich ztráta při zhruba stejném počtu pokut činila 591 miliónů korun, 29 procent pokut dopravci na černých pasažérech vymohli, uvedlo SDP. V roce 2014 přišli dopravci na pokutách o 580 miliónů korun.
Sdružení spočítalo, že za zmíněných 1,7 miliardy by bylo možné pořídit zhruba 380 autobusů.
„Na černé pasažéry doplácejí všichni ostatní cestující. Jde totiž o poměrně velké částky, za které už by bylo možné v každém dopravním podniku pořídit několik nových tramvají či desítky autobusů. Jen z loňského roku nám tak zůstalo zhruba 270 miliónů korun nevymožených pohledávek za černými pasažéry,“ řekl ředitel pražského DP Ladislav Urbánek.
I přesto DPP ještě patří k těm nadprůměrně úspěšným, protože v roce 2016 se mu podařilo vymoci 37,6 procenta z písemně uložených pokut, zatímco průměr za 17 největších městských dopravních podniků v Česku činil 28,5 procenta. Schopnost vymoci pohledávky se meziročně snižuje, například v roce 2014 se dařilo vymoci 30,1 procenta písemně uložených pokut.
Chybí prý zákonná opora
„Zákon nám bohužel nedává příliš velkou oporu ve vymáhání pohledávek, a proto se nám daří získat jen malou část z uložených pokut,“ vysvětluje Michal Kraus, předseda SDP. Inspiraci by podle něj Česko mohlo hledat například v sousedním Německu, kde opakovaná jízda načerno je klasifikována jako trestný čin. Další změny v legislativě, které ministerstvo spravedlnosti připravuje, ovšem pozici dopravních podniků jako věřitelů spíše oslabují, tvrdí.
Sdružení dopravních podniků ČR je asociací provozovatelů městské hromadné dopravy v ČR a sdružuje dvacítku největších dopravních podniků působících hlavně v krajských městech.