Článek
Pár dní před ruskou invazí na Ukrajině, tedy v pondělí 21. února, stál v Česku litr benzinu průměrně 1,54 eura, uvádí data EK. O tři měsíce později, konkrétně 23. května, už to bylo 1,82 eura, což je nárůst o 18,18 procenta. Více za toto období stouply ceny jen v dalších deseti státech EU.
Jelikož se jedná o ceny v eurech, bylo by na místě brát v potaz také přepočet devizového kurzu z eura na korunu. Ten v posledních měsících několikrát znatelně kolísal. Avšak v námi zvoleném porovnávacím období – 21. únor až 23. květen – je rozdíl v kurzu zanedbatelný a činil jen jednoprocentní nárůst.
Procentuální nárůst ceny nafty byl v Česku za stejné období dokonce sedmý nejvyšší v celé EU. Řidiči platili začátkem tohoto týdne na čerpacích stanicích průměrně až o 25,33 procenta více než před válkou.
Z pohledu samotné výše ceny je však cena benzinu v Česku až 17. nejdražší, nafta je pak desátá nejdražší.
Cena benzinu dál rychle roste, nafta zlevnila
Analytik: Domácnosti zatím růst cen akceptují
„V ČR je ten nárůst jeden z nejvyšších, ale najdeme i několik zemí, kde došlo k ještě výraznějšímu zdražení. Více jak 20procentní nárůst cen nafty měla asi polovina zemí EU,“ poznamenal pro Novinky analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
Vysoký růst cen pohonných hmot v Česku je podle něj dán kombinací několika faktorů. Tím prvním je vývoj marží v celém řetězci.
„Dalším faktorem je to, že ekonomická situace v ČR (nízká nezaměstnanost, naakumulované úspory domácností z předchozích dvou let) vytváří vhodné podmínky pro to, že české domácnosti jsou zatím ochotny více akceptovat nárůst cen, než je tomu ve většině zemí EU,“ vysvětlil Novák.
Svou domněnku doložil konkrétním příkladem: „Tato akceptace je například velmi dobře vidět u cen oblečení a obuvi, kde je v ČR suverénně nejvyšší meziroční růst ze všech zemí EU – a těžko lze tuto skutečnost vysvětlit jinak, než že je český spotřebitel ochoten tu vyšší cenu zaplatit,“ uvedl.
Drahota u pump: S maržemi rafinerií nic nezmůžeme, přiznalo ministerstvo
Nejvyšší nárůst má Polsko, a přece je tam levno
Vůbec nejvyššímu nárůstu cen v rámci celé EU čelí v Polsku, kde benzin i nafta podražily o více než 30 procent. Přesto tam řidiči tankují za ceny, jež patří k těm nejnižším v EU. Litr benzinu už je levnější pouze v Maďarsku, na Maltě a nepatrně také v Bulharsku. V případě nafty pak jen v Maďarsku a na Maltě.
Důvody levných paliv jsou hned dva. „Polsko má společně s Bulharskem, Maďarskem a Rumunskem v EU jednu z nejnižších spotřebních daní na benzín i na naftu. Proto bylo i před únorem 2022 tankování v Polsku dlouhodobě nejlevnější z okolních zemí. A letos v únoru to bylo ještě umocněno dočasným snížením DPH u pohonných hmot na 8 procent z 23 procent,“ objasnil Novák.
To nejde provést, lamentují pumpaři v Maďarsku nad tankováním za dvojí ceny
Jedinou zemí, kde cena benzinu, nikoliv nafty, oproti době před válkou naopak klesla (o bezmála šest procent), je Maďarsko. Důvodem je zastropování cen, o čemž vláda Viktora Orbána rozhodla už v listopadu minulého roku, a opatření postupně dál prodlužuje.
Pro prodejce paliv to ovšem znamená několik měsíců ztrátového podnikání. „Tamní vláda si to uvědomuje, proto nově plánuje vyšší zdanění velkých zahraničních firem a vytvoření speciálního fondu, prostřednictvím kterého budou prodejci pohonných hmot dotováni,“ uvedl Novák.
Dlouhodobě stejné ceny benzinu i nafty pak platí pro řidiče na Maltě, kde jsou zafixované, a to nejen u pohonných hmot, ale i energií.