Hlavní obsah

Ceny nových aut klesají. V Česku téměř nejvíc z celé EU

Brusel

O devět procent klesly v loňském roce ceny nových automobilů, to je téměř nejvíce z celé Evropské unie. Výrazněji se ceny snížily jen na Slovensku, v Bulharsku a ve Slovinsku. Novináře o tom v úterý informovala Evropská komise. Jedinými státy evropské sedmadvacítky, kde ceny aut loni rostly, jsou Itálie, Malta a Portugalsko.

Foto: Anna Bortlíčková, Právo

Článek

V celé Evropské unii ceny průměrně klesly o 2,5 procenta. Cenové rozdíly mezi členskými státy se sice o něco zmenšily, ale obyvatelům některých zemí se stále vyplatí dojet si pro nové auto za hranice. Mezi nejprodávanějšími auty své třídy může rozdíl v ceně činit dokonce více než 40 procent, jako například u Fiatu Grande Punto, kde to je 44 procent. U malých vozidel je přitom třetinový rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší cenou úplně běžný. Nejnižší je pak u velkých automobilů, i když u nejprodávanějšího Volkswagenu Passat činí 38 procent.

Foto: ČTK

Zlevňovat už nebudeme, tvrdí automobilky

Zástupci automobilek na českém trhu delší dobu tvrdí, že pokles cen již nebude pokračovat, přesto ale díky akčním nabídkám ceny i letos většinou snižovali. Příkladem jsou vozy Škoda Octavia nebo Volkswagen Golf, které jsou v určitých modifikacích nejlevnější v historii. Objevily se ale i první náznaky zvyšování cen. Například Škoda v srpnu zvýší ceny modelů Fabia, Octavia, Superb a Yeti s vyšší výbavou o jedno procento. [celá zpráva]

Všeobecně nejlevnější auta v Evropské unii před zaplacením daní jsou k mání v Dánsku. Loni se tamní průměrná cena nového osobního vozu pohybovala téměř šest procent pod unijním průměrem. Dánové však z nízkých cen příliš těžit nemohou, protože po zaplacení všech povinných daní a poplatků je auta vycházejí v porovnání s ostatními zeměmi velmi draho. Druhou nejlevnější zemí v rámci EU je Maďarsko a třetí Velká Británie.

Nejdražšími zeměmi při srovnání cen před zaplacením daní byly loni Německo a Lucembursko s cenami vyššími o 7,7 procenta respektive sedm procent než unijní průměr. S poměrně velkým odstupem je následuje Rakousko a Francie, kde byly ceny proti průměru EU vyšší o 4,8 procenta respektive 4,3 procenta.

Vývoj cen nových automobilů v EU v roce 2010
členský stát EUvývoj cen aut v procentech
Bulharsko-13,5
Belgie-3,0
Česká republika-9,0
Dánsko-3,6
Estonsko-5,2
Finsko-1,9
Francie-0,9
Irsko-5,7
Itálie0,2
Kypr-4,5
Litva-7,2
Lotyšsko-6,1
Lucembursko-2,5
Maďarsko-6,5
Malta0,2
Německo-1,9
Nizozemsko-3,7
Polsko-5,6
Portugalsko2,6
Rakousko-3,4
Rumunsko-2,3
Řecko-3,8
Slovensko-17,4
Slovinsko-11,6
Španělsko-1,6
Švédsko-1,1
Velká Británie-3,7
EU-2,5
Související témata:

Související články

Škoda zdraží fabie, octavie, superby a yeti

Škoda Auto zdraží od 8. srpna o jedno procento vozy Fabia, Octavia, Superb a Yeti, které vyrábí s vyšší výbavou. Informoval o tom v pátek mluvčí firmy Rudolf...

Výběr článků

Načítám