Článek
Pro letošní rok se však ceny mění jen výjimečně, většinou zůstaly na loňské úrovni. Cestování po Praze není úplně nejlevnější, ale je tady velmi hustá síť linek i vysoká frekvence spojů. Základní jednorázová jízdenka na 30 minut stojí 30 korun, na 40korunový lístek lze po hlavním městě jezdit hodinu a půl. Většina Pražanů však využívá časové kupony. Nejoblíbenější je ten roční za 3650 korun, podle principu deset korun za den. Vedení města se tím snažilo obyvatele motivovat, aby po Praze jezdili veřejnou dopravou, nikoli auty. I proto se s novým rokem ceny nezměnily. Pořídit lze měsíční kupon, který v základní sazbě stojí 550 korun, nebo čtvrtletní, za 1480 korun.
Zdražení o 400 korun
K těm dražším patří jízdné v Ostravě. Na konci minulého roku se jeho cena zvedla, například roční kupon zdražil o 400 korun, měsíční o 50 korun. O pár korun se měnily i krátkodobé jízdenky a upravovala se jejich časová platnost. Pro letošní rok tak platí cestující 30 korun za hodinovou jízdenku a 23 korun za desetiminutovou nepřestupní. Měsíční kupon v Ostravě dospělého pasažéra nově vyjde na 550 korun a roční na 4400 korun.
Také v Plzni je letos nový ceník a všechny druhy jízdného tady dopravce o několik procent zvedl. Základní jízdenka vychází o 4 koruny dráž, tedy na 24 korun, měsíční na 560, což je o 40 korun víc, a roční je zhruba o tři stovky dražší a je letos za 4574 korun.
Resort dopravy jezdí bez elektromobilů
Drží ceny
V Brně se ceník s nástupem nového roku nezměnil. Hodina svezení vyjde na 25 korun, měsíční předplatné na 550 a roční na 4750 korun. Podobné je to i v některých menších městech, jako třeba v Ústí nad Labem, kde základní jízdenka stojí 24 korun, měsíční 620 a roční 4490 korun, nebo v Kladně, kde roční kupon vyjde na 4480 korun, měsíční je za 380 a jednotlivé jízdné za 16 korun.
Výrazně zvýhodněný je roční kupon v Mladé Boleslavi, což se vyplácí místním obyvatelům. Zatímco základní jízdné za 24 nebo měsíční kupon za 640 korun patří k těm dražším, celoroční předplatné je tady jen za jeden tisíc korun.
Zdarma jede víc lidí
Některá města volí odlišnou taktiku a chtějí do autobusů přilákat co nejvíc cestujících, aby se ulevilo věčně ucpaným silnicím. Už loni mohli lidé v Kolíně nebo Benešově jezdit městskou hromadnou dopravou zcela zdarma. „Ani letos se na tom nic nemění. Chceme omezit individuální dopravu auty,“ potvrdil starosta Kolína Michael Kašpar (Změna pro Kolín).
Že bezplatné jízdy lidi motivují k využití autobusových linek, se prokázalo v Benešově. V roce 2019 se tady autobusem svezlo za rok 27 tisíc cestujících, loni už to bylo téměř 327 tisíc pasažérů. „Ze stovky cestujících za den počet vzrostl na třináct stovek za den, není pochyb o tom, že je o hromadnou dopravu v Benešově velký zájem,“ uvedl organizátor tamní dopravy Jan Vachtl. Bezplatná doprava má i jiné výhody. Výrazně se urychlí odbavení cestujících, odpadnou kontroly dokladů či náklady na revizory. V menších městech, jako je Benešov, se tak podle Vachtla bezplatná doprava vyplácí.
Ceny jízdného v městské hromadné dopravě ve městech ČR | |||
město | základní jízdné | měsíční kupon | roční kupon |
Praha | 30 | 550 | 3650 |
Brno | 25 | 550 | 4750 |
Ostrava | 23 | 550 | 4400 |
Plzeň | 24 | 560 | 4574 |
Ústí nad Labem | 24 | 620 | 4490 |
Karlovy Vary | 25 | 130 | 3200 |
Olomouc | 20 | 400 | 3200 |
Hradec Králové | 20 | 480 | 3700 |
České Budějovice | 20 | 420 | 3990 |
Pardubice | 22 | 520 | 3890 |
Jihlava | 22 | 490 | 3990 |
Kladno | 16 | 380 | 4480 |
Mladá Boleslav | 24 | 640 | 1000 |
Beroun | 20 | 395 | 3740 |
Všechny ceny jsou základní tarify pro dospělé cestující bez zvýhodnění, čipových karet a dalších slev |