Článek
Jiří Trexler z Českého statistického úřadu Právu sdělil, že zařízení a vybavení audiovizuální, fotografická a pro zpracování dat včetně oprav byla v září meziročně dražší o 8,7 procenta. Samotní prodejci však upozorňují, že v řadě segmentů je zdražování výraznější, a navíc zdaleka nekončí.
„Meziročně nejvíce zdražily nabíjecí stanice a příslušenství pro GSM (mobilní zařízení jako mobily nebo tablety), a to zhruba o 40 procent, dále fotoaparáty, objektivy, videokamery jsou dražší o 25 procent,“ řekla Právu mluvčí řetězce Datart Olga Dolínková.
Kalousek: Vláda přikládá inflaci pod kotel
Cenu produktů kromě samotné výroby ovlivňuje hlavně doprava, nejvíce elektroniky na český trh míří z Číny, kde výrobu i samotný export v posledních dvou letech komplikovaly rozsáhlé proticovidové uzavírky.
„Během letoška se cena za dopravu velkého kontejneru z Asie do Evropy snížila téměř o polovinu oproti konci loňského roku. Přesto jsou ceny dopravy v porovnání s obdobím před pandemií výrazně vyšší,“ uvedl David Fuchs, předseda představenstva společnosti Agora DMT, která je největším tuzemským dovozcem elektroniky.
„Spolu s dražší výrobou a silným dolarem, za který se zboží v Asii nakupuje, lze letos očekávat ceny elektroniky před Vánoci v průměru o 20 až 25 procent vyšší než loni. Lidé tak budou často zvažovat, které zboží koupí a které naopak nutně nepotřebují,“ dodal.
To, že lidé nákupy elektroniky kvůli jiným rostoucím výdajům omezují, potvrzují statistiky. Tržby ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením se v srpnu meziročně propadly o téměř 13 procent.
Zájem o to, co uspoří
Oproti vrcholu pandemie se podle Fuchse zhruba o polovinu zkrátil čas dodání, u letecké dopravy je doba od výroby v Asii po prodej v Česku zhruba měsíc, u objemnějšího zboží převáženého lodí tři měsíce. Přes 80 procent elektroniky nachystané pro vánoční nákupy je už v současné době v Česku, dodal.
Prodejci elektroniky tvrdí, že letos pociťují poptávku po vánočních dárcích s předstihem. „Už od konce srpna vnímáme, že se někteří zákazníci rozhodli kvůli obavě z rostoucích cen nečekat a s jejich pořizováním už začali,“ sdělila Právu mluvčí e-shopu Mall.cz Pavla Hobíková.
Energie zdražují všechno
Zákazníci podle ní více nakupují praktické věci do domácnosti a snaží se ušetřit. „Oblíbeným dárkem jsou každoročně domácí spotřebiče, u kterých je pro zákazníky čím dál důležitější parametr energetické úspornosti. Nyní vybírají především modely, které šetří nejen životní prostředí, ale i jejich peněženku. Jejich návratnost se totiž s rostoucími cenami energií znatelně zkrátila,“ podotkla Hobíková.
To potvrzují i údaje distributora Agora DMT. „Zaznamenáváme obrovský nárůst prodejů u výrobků pro chytrou domácnost, které pomáhají šetřit energie. Typicky se jedná o chytré zásuvky, termostaty, nastavitelné hlavice k topení a další produkty. Ty mohou v závislosti na způsobu používání ušetřit až 50 procent spotřeby energie, a návratnost investice je tak při dnešních cenách energií v řádech několika málo měsíců,“ radí Fuchs.
„Zájem o energeticky úsporné spotřebiče je obecně vysoký a zákazníci toto zboží preferují. Zásadní pokles poptávky jsme nezaznamenali, ale sledujeme, že menší zájem je o spotřebiče, které nejsou nezbytně nutné, například robotické vysavače,“ uvedla za Datart Dolínková.