Článek
Tank ONO 42,50 Kč/l, Globus 43,90 Kč/l, Robin Oil 46,30 Kč/l, Benzina 47,90 Kč/l, MOL 48,50 Kč/l, OMV 48,90 Kč/l. Takové cenové rozdíly benzinu zaznamenala na totemech čerpacích stanic v pondělí redakce Novinek při projížďce Prahou a jejím okolím.
Spousta řidičů si tak musí klást otázku, proč je někde benzin znatelně levnější než jinde. Určitou roli může hrát odlišnost prodejních strategií. Například Tank ONO je rodinným podnikem, který dlouhodobě razí politiku nízkých marží, což se pochopitelně pozitivně propisuje do koncové ceny pro zákazníka. Prodejci se to očividně vyplácí, neboť u jeho pump se pravidelně tvoří kolony aut.
Přesto rozdíl několika korun budí podezření, zdali si někteří prodejci oproti jiným své marže až moc nenastřelují.
Dohlížet na to má ministerstvo financí (MF), které provádí kontroly průměrných prodejních cen pohonných hmot v podstatě od začátku války na Ukrajině, kdy paliva začala výrazně zdražovat. Resort slíbil, že dohlédne na to, aby prodejci nezneužívali situace, a pokud u některého z nich odhalí nepřiměřenou výši marže, zakročí cenovou regulací.
V Rakousku je benzin drahý, v Polsku ušetříte
„MF v minulém týdnu skutečně zaznamenalo nárůst sledovaných průměrných marží u většiny velkých čerpacích stanic a celou situaci proto aktivně analyzujeme, a to i ve spolupráci s asociacemi čerpadlářů, které jsme na tyto indikace zvýšených marží upozornili,“ odpověděl Novinkám na otázku ohledně výrazných cenových rozdílů Filip Běhal z tiskového oddělení ministerstva.
Situace ale není tak přímočará, jak by se na první pohled mohlo zdát. Krátkodobé cenové výkyvy marží jsou totiž podle Běhala běžné – poukazují na konkurenční trh, v němž se prostřednictvím nastavování odlišných cen svobodně soutěží o zákazníky.
„Seriózní vyhodnocení a interpretace výsledků za červenec budou možné až po kompletaci dat za celý měsíc. V případě, že i kompletní data za celý červenec prokážou zjevně nepřiměřené marže, je pak MF připraveno zavést cenovou regulaci stanovující maximální výši marží,“ dodal Běhal.
Evropské komisi vadí diskriminace cizích řidičů u pump v Maďarsku
Cenou ropy se v Čepru neřídí
Za pádem cen pohonných hmot v posledních dvou týdnech stojí podle analytiků vývoj na světových trzích. Zlevnila ropa i samotný produkt (benzin, nafta) na burze v Rotterdamu.
Například distributor paliv Čepro, který vlastní síť čerpacích stanic EuroOil, se však při své cenotvorbě pohonných hmot neřídí cenou ropy, ale právě vývojem na produktové burze v Rotterdamu.
„Nakupujeme za ceny na měsíční bázi. To znamená, že cenu a na ní závislou vlastní marži průměrujeme za celý měsíc. I když se ceny na čerpacích stanicích mění průběžně, vždy je potřeba hodnotit celý měsíc, nestačí se dívat jen na jednodenní změny. Tento model stanovení ceny chrání zákazníky před extrémními výkyvy a zaručuje i v dobách vysoce volatilních cen určitou stabilitu,“ vysvětlil pro Novinky mluvčí Čepra Marek Roll.
Maďaři mohou u MOL natankovat jen 50 litrů za den
Dalšími faktory, které konečnou cenu pro zákazníka ovlivňují, jsou kurz koruny vůči dolaru, poptávka a v případě konkrétních benzinek hraje do jisté míry roli také nastavení cen u konkurence, doplnil Roll.
Také u maďarského giganta MOL, který má v Česku druhý nejvyšší počet čerpacích stanic, se do cenotvorby propisuje více faktorů. „Ale primárně jde o kombinaci vývoje cen ropy a burzy v Rotterdamu. Cena na čerpacích stanicích tedy poměrně citlivě reaguje na změny v cenách globálních,“ odpověděl stručně na dotaz Novinek mluvčí Martin Pavlíček.