Článek
Cena za barel Brentu ráno sestoupila až na 49,92 dolaru. Později se cena vrátila zpět nad 50 dolarů za barel. Oproti loňskému červnu, kdy stál přes 115 dolarů, Brent zatím ztratil více než polovinu své hodnoty.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Dál zlevňuje také americká lehká ropa West Texas Intermediate (WTI). Ta se pod psychologicky důležitou hranici 50 dolarů za barel dostala už v pondělí. [celá zpráva]
„Myslíme si, že do konce ledna by průměrné ceny pohonných hmot v České republice mohly poklesnout o 1,50 koruny k úrovni 30,50 koruny za litr. Avšak na mnohých kvalitních čerpacích stanicích by mělo být možné tankovat za méně než 30 korun,” řekl Novinkám analytik společnosti Colosseum Boris Tomčiak.
Ceny pohonných hmot podle něj loni v Česku poklesly o více než čtyři koruny.
„Potenciál na pokles ceny ropy je podle našeho názoru maximálně 20 USD za barel. Pokud by koruna výrazně neposílila, tak by v případě dalšího propadu cen ropy měly pohonné hmoty zlevnit nanejvýš o dalších 2,50 koruny,” dodal analytik.
Přebytek ropy na trhu je způsoben vysokou produkcí. Zejména OPEC nechce snížit těžební kvótu, která zůstává na úrovni 30 miliónů barelů denně. Také Rusko plánuje dodávat na trhy téměř rekordní objem ropy, protože ruská vláda nyní potřebuje každý petrodolar. Nicméně už teď se cena pohybuje těsně nad průměrnými globálními produkčními náklady.
Zlevnění brzdí oslabování eura a koruny k dolaru
„Mnohé projekty začínají být nerentabilní, což znamená postupné omezování produkce v budoucnu. V horizontu jednoho roku by se trh s ropou měl podle našeho názoru stabilizovat a cena by mohla stoupnout zpátky k 80 USD za barel,” tvrdí Tomčiak.
Cena benzínu na čerpacích stanicích je v současnosti ze 40 procent tvořena cenou suroviny a marží. Z 60 procent je cena tvořena fixní spotřební daní a procentuální DPH. Momentálně na dani odvádíme při nákupu benzínu přibližně 19 korun na litr. Čím více bude cena pohonných hmot klesat, tím větší podíl na konečné ceně budou daně mít.
„Pro české a evropské řidiče je nepříjemné oslabování koruny a eura proti dolaru. Pokud by v minulém roce tyto dvě měny neznehodnotily, tak bychom tankovali až o dvě koruny levněji. Marže distributorů jsou momentálně mírně nadprůměrné, ale tento faktor přidává ceně jenom zhruba 30 až 50 haléřů,” uzavírá Tomčiak.