Článek
Čtveřice koaličních poslanců, konkrétně Michal Zuna (TOP 09), Aleš Dufek (KDU-ČSL), Josef Flek (STAN) a Jan Hofmann (ODS), loni přišla s tímto pozměňovacím návrhem v rámci vládní novely zákona o elektronických komunikacích. Nakonec se však k němu nepřihlásili, a do třetího čtení ve Sněmovně tak nakonec nešel.
„S ohledem na nepochopení a mediální obraz pozměňovacího návrhu jsem se rozhodl k němu nepřihlásit a připravit novou verzi,“ sdělil Novinkám Zuna.
Doplnil, že předložen by mohl být při dalším otevření zákona nebo jiné vhodné příležitosti. Původnímu návrhu koaličních poslanců podle některých kritiků chyběla pravidla a mantinely.
Byznys pro Hospodářskou komoru? Čtyři poslanci propašovali do návrhu zákona správu exkluzivního seznamu čísel lidí
O seznamu marketingových preferencí týkajícího se výhradně spotřebitelů, kde by mohli upravovat své marketingové preference, jednali experti několika institucí včetně zákonodárců a zástupců Českého telekomunikačního úřadu ve středu.
„V tomto volebním období už se to ale stejně nestihne, protože novela je v Senátu a zákon o digitální ekonomice, kam bylo možné seznam také přilepit, je ve Sněmovně před druhým čtením na plénu. Pracovní skupina se má opět sejít, termín zatím není,“ řekl Novinkám zdroj obeznámený s jednáním, které bylo neveřejné.
Zvýšilo by to ochranu spotřebitelů, tvrdí komora
Hospodářská komora návrh na vznik centrálního seznamu telefonních čísel lidí pro marketingové nabídky firem pod svojí správou hájila s tím, že by to zvýšilo ochranu spotřebitelů proti nevyžádaným telefonátům a umožnilo jim změnit svůj souhlas s oslovováním.
„Vytvoření jednotného seznamu je standardním řešením ochrany spotřebitelů, které funguje v celé řadě zemí. Hospodářská komora nabídla své zázemí a kapacity, aby obdobný nástroj efektivní ochrany spotřebitelů mohl vzniknout i u nás,“ řekl Novinkám mluvčí komory Jan Sotona.
Podle něj jde komoře o kultivaci podnikatelského prostředí v oblasti telemarketingu. Sotona upozornil, že odvolat svůj souhlas daný například v rámci kontaktních marketingových akcí současná právní úprava spotřebitelům v praxi neumožňuje.
„Vytvoření jednotného seznamu je standardním řešením ochrany spotřebitelů, které funguje v celé řadě zemí, obdobnou normu nedávno přijali i v sousedním Slovensku, kde takový seznam vede stát. A Hospodářská komora ČR nabídla své zázemí a kapacity, aby obdobný nástroj efektivní ochrany spotřebitelů mohl vzniknout i u nás,“ uvedl mluvčí.
Už předloni komora prosazovala také zavedení povinného členství všech podnikatelů v jejích řadách za úplatu. Po kritice i od samotných podnikatelů však od tohoto návrhu ustoupila.