Hlavní obsah

Centrální seznam čísel Čechů pro marketing je u ledu

3:35
3:35

Poslechněte si tento článek

Návrh na vznik centrálního seznamu telefonních čísel lidí pro marketingové nabídky firem pod správou Hospodářské komory ČR spadl pod stůl. Kontroverzní návrh čtyř koaličních poslanců předpokládal, že do této neveřejné databáze by všichni podnikatelé ukládali informace o svých zákaznících. Firmy a poskytovatelé marketingových nabídek by pak v ní za neupřesněný poplatek komoře mohli tyto informace získávat, případně by je v ní mohli aktualizovat.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Čtveřice koaličních poslanců, konkrétně Michal Zuna (TOP 09), Aleš Dufek (KDU-ČSL), Josef Flek (STAN) a Jan Hofmann (ODS), loni přišla s tímto pozměňovacím návrhem v rámci vládní novely zákona o elektronických komunikacích. Nakonec se však k němu nepřihlásili, a do třetího čtení ve Sněmovně tak nakonec nešel.

„S ohledem na nepochopení a mediální obraz pozměňovacího návrhu jsem se rozhodl k němu nepřihlásit a připravit novou verzi,“ sdělil Novinkám Zuna.

Doplnil, že předložen by mohl být při dalším otevření zákona nebo jiné vhodné příležitosti. Původnímu návrhu koaličních poslanců podle některých kritiků chyběla pravidla a mantinely.

Byznys pro Hospodářskou komoru? Čtyři poslanci propašovali do návrhu zákona správu exkluzivního seznamu čísel lidí

Ekonomika

O seznamu marketingových preferencí týkajícího se výhradně spotřebitelů, kde by mohli upravovat své marketingové preference, jednali experti několika institucí včetně zákonodárců a zástupců Českého telekomunikačního úřadu ve středu.

„V tomto volebním období už se to ale stejně nestihne, protože novela je v Senátu a zákon o digitální ekonomice, kam bylo možné seznam také přilepit, je ve Sněmovně před druhým čtením na plénu. Pracovní skupina se má opět sejít, termín zatím není,“ řekl Novinkám zdroj obeznámený s jednáním, které bylo neveřejné.

Zvýšilo by to ochranu spotřebitelů, tvrdí komora

Hospodářská komora návrh na vznik centrálního seznamu telefonních čísel lidí pro marketingové nabídky firem pod svojí správou hájila s tím, že by to zvýšilo ochranu spotřebitelů proti nevyžádaným telefonátům a umožnilo jim změnit svůj souhlas s oslovováním.

„Vytvoření jednotného seznamu je standardním řešením ochrany spotřebitelů, které funguje v celé řadě zemí. Hospodářská komora nabídla své zázemí a kapacity, aby obdobný nástroj efektivní ochrany spotřebitelů mohl vzniknout i u nás,“ řekl Novinkám mluvčí komory Jan Sotona.

Podle něj jde komoře o kultivaci podnikatelského prostředí v oblasti telemarketingu. Sotona upozornil, že odvolat svůj souhlas daný například v rámci kontaktních marketingových akcí současná právní úprava spotřebitelům v praxi neumožňuje.

„Vytvoření jednotného seznamu je standardním řešením ochrany spotřebitelů, které funguje v celé řadě zemí, obdobnou normu nedávno přijali i v sousedním Slovensku, kde takový seznam vede stát. A Hospodářská komora ČR nabídla své zázemí a kapacity, aby obdobný nástroj efektivní ochrany spotřebitelů mohl vzniknout i u nás,“ uvedl mluvčí.

Už předloni komora prosazovala také zavedení povinného členství všech podnikatelů v jejích řadách za úplatu. Po kritice i od samotných podnikatelů však od tohoto návrhu ustoupila.

Poslanci chtějí darovat poklad Hospodářské komoře a ohánějí se Slovenskem. Nemají pravdu

Domácí

Výběr článků

Načítám