Hlavní obsah

Čeká se, až spadnou? V Česku je ve špatném stavu přes tři tisíce mostů

V posledních osmi letech se jich sice podařilo několik desítek opravit, přesto však v Česku zůstává ve špatném až havarijním stavu nejméně 3255 mostů. Týká se to především mostů na krajských silnicích druhých a třetích tříd. Přitom se ale o stavu dalších tisíců mostů pod městy a obcemi s výjimkou těch největších aglomerací moc neví.

Foto: Pavel Jaňurek, Novinky

Zřícená Trojská lávka. Ilustrační foto

Článek

„Je to alarmující. Pravděpodobnost vzniku havarijní situace je poměrně velká. Někdy si říkám, zda se nečeká na to, až nějaký most spadne, a až pak se to začne konečně pořádně řešit,“ řekl Novinkám dlouholetý odborník na mosty Tomáš Rotter z Fakulty stavební ČVUT.

Desetina, konkrétně více než pět set z pěti tisíc mostů, je v povážlivém stavu na dálnicích a silnicích prvních tříd.

Jak ale Novinkám sdělil šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl, v nejhorším, tedy havarijním stavu na dálnicích a silnicích prvních tříd není v Česku žádný most, když pomineme ty po povodních, což je především most v Opavě. Tam a zhruba na dvou desítkách dalších míst, kde voda poškodila menší mosty, pomáhá armáda budovat provizorní pontonové.

Za poničené mosty armáda postaví provizorní

Domácí

Na kraji spravovaných silnicích druhé a třetí třídy je z 12 688 mostů v kategorii hodnocení pět až sedm, tedy ve špatném, velmi špatném či havarijním stavu, 2740 z nich. To je více než každý pátý.

Neutěšená situace panuje například ve Středočeském kraji, kde jsou podle Rottera potřeba investice v řádu miliard korun.

Navíc na místních komunikacích, tedy ve městech a obcích, centrální evidence mostů neexistuje. Pouze se odhaduje, že jich je v celém Česku přes 18 tisíc. O jejich stavu se toho moc neví, některé dokonce nemají majitele. Jen ve velkých městech, jako například v Praze či Brně, evidence existuje.

Obce ovšem v případech dosažení havarijního stavu na mostech omezují provoz třeba do jednoho pruhu, nebo je uzavírají, demolují a stavějí nové.

K pádům mostů, jako byly tragédie ve Studénce v roce 2008 nebo ve Vilémově v roce 2014, dochází typicky chybami při rekonstrukci. I lávka v pražské Troji, zřícená v roce 2017, prošla více opravami.

Za zřícení Trojské lávky nebude nikdo potrestán

Krimi

Varování z Drážďan

Zatímco například most typu toho v italském Janově, který spadl v roce 2018, se v Česku nenachází, mostů s předpjatou betonovou konstrukcí, podobných tomu drážďanskému, jenž se zřítil tento měsíc, je v tuzemsku spousta.

Přitom podle Rottera je jejich diagnostika obtížná. „Těžko se zjistí dopředu, ve kterém místě jsou předpínací lana zkorodovaná tak, že může dojít k havárii. Existuje na to metoda, která ale zatím není úplně průkazná,“ poukázal. Podle něj představuje pád mostu v Drážďanech anomálii, ale také varování.

Foto: Reuters

Zřícený drážďanský most Carolabrücke

Podobné konstrukce je totiž třeba i Nuselský most v Praze. „Ten nás, myslím si, přežije. I on má ale závady v předpínacím systému. Kanálky, kudy vedou lana, nejsou dobře zainjektované a dochází tam ke korozi,“ podotkl Rotter.

Mluvčí pražské správy komunikací Barbora Lišková ale Rotterovy obavy odmítla a připomněla, že Nuselský most je po celkové rekonstrukci.

Foto: Novinky

Nuselský most

„Všechny mosty na území Prahy prochází pravidelnou kontrolou a údržbou včetně Nuselského mostu. Předpjatých konstrukcí je v Praze kolem 270 a procházejí důkladnými prohlídkami,“ sdělila Novinkám Lišková.

„Poškození předpínací výztuže bylo diagnostikováno a aktuálně ho řešíme například na Barrandovském mostě,“ dodala.

Oprava Barrandovského mostu bude stát dvojnásobek

Domácí

Ve velmi vážném stavu 128 mostů

Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR Jana Rýdla eviduje podnik v kategorii VI., tedy ve velmi vážném stavu, 128 mostů. Silničáři to podle něj řeší.

„Například v Brně opravujeme most Otakara Ševčíka přes Ostravskou ulici na tahu I/42. Náklady jsou 420 milionů korun bez DPH a opravu dokončíme v létě příštího roku,“ řekl.

Ve středních Čechách se opravuje most na silnici I/3 přes železniční trať u Mezna na Benešovsku. Akce zahrnuje zbourání starého mostu z roku 1979, který byl na konci životnosti, a stavbu nového. Most zprovozní koncem listopadu.

V Ústeckém kraji na silnici I/62 se začne na podzim opravovat tři sta metrů dlouhý most v Mojžíři, na silnici z Ústí nad Labem do Děčína.

Dále je v Česku také ještě skoro sedm tisíc železničních mostů. Jejich stav je obecně lepší, ale i tady se řeší problémy.

„S ministrem dopravy (Martinem) Kupkou (ODS) diskutuji například o pražském železničním mostu pod Vyšehradem. Ten je opravdu v nedobrém stavu. Ne že by spadl celý do Vltavy, ale hrozí tam porucha mostovky, vykolejení vlaku nebo že se nebude moci jezdit,“ uzavřel Rotter.

Přimlouvá se proto za urychlení debaty o osudu tohoto mostu a jeho opravy či přestavby. Vlaky tam už nějaký čas jezdí sníženou rychlostí.

Železniční most se může z pražské Výtoně přesunout do Modřan

Domácí

Výběr článků

Načítám