Článek
ETCS bude přitom povinné na všech tratích zařazených do transevropské dopravní sítě (TEN-T) od roku 2025. Ta sice zahrnuje pouze zhruba 750 z 9500 kilometrů českých tratí, ale jde prakticky o všechny hlavní trasy. Lokomotivy by bez ETCS nemohly jezdit ani na většině důležitých tratí v Evropské unii.
Na Balkán nebo do Turecka
ČD totiž zrušily již potřetí tendr na dodavatele ETCS pro zátopky. „České dráhy obdržely pouze jednu nabídku na instalaci ETCS do lokomotiv řady 380, která byla vyhodnocena jako neekonomická. Proto bylo výběrové řízení zrušeno,“ sdělil Právu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Dovedu si představit, že bychom je prodali dál na východ
Jedinou nabídku podala společnost ČD-Telematika, která nabízela zařízení pro jeden stroj za 44,3 milionu korun.
Další výběrové řízení ČD neplánují, neboť jejich představenstvo došlo k závěru, že vzhledem k omezenému počtu potenciálních dodavatelů by nebylo možné se dostat na přijatelnou cenu. S tím souhlasí i nový generální ředitel drah Michal Krapinec, který řízení firmy převzal zkraje dubna až po rozhodnutí představenstva. „Nepředpokládám, že se rozhodnutí změní, já to neplánuji. Myslím si, že bylo správné,“ řekl Právu Krapinec.
Vlaky zdraží. A výrazně víc než obvykle, řekl šéf Českých drah
ČD tedy budou muset nahradit stroje řady 380 na těchto tratích jinými, například lokomotivami ze stávajícího strojového parku, které budou dovybaveny ETCS za podstatně nižší cenu. Vedle toho dopravce také uzavřel smlouvu se společností Siemens na dodávku 50 moderních lokomotiv Vectron MS, které již mají zmíněné zařízení od výrobce. Cenu ani jedna ze stran nezveřejnila.
Zátopek na kolejích |
---|
Lokomotiva řady 380 je třísystémová univerzální elektrická lokomotiva. Výrobce Škoda Transportation pro ni používá obchodní název Emil Zátopek. |
Celkem 20 strojů bylo vyrobeno přímo pro České dráhy. |
Trvalý výkon stroje je 6400 kW, maximální povolená rychlost 200 km/h, rychlostní rekord činí 220 km/h. |
Lokomotivy řady 380 jsou dosud nejdražší v dějinách ČD. Ty si je u výrobce objednaly v roce 2004 za cenu 2,7 miliardy korun za 20 strojů, tedy 135 milionů za kus. Dodány byly o devět let později. Jedná se o moderní stroje s maximální povolenou rychlostí 200 kilometrů za hodinu. Jejich provoz na převážně tuzemských regionálních tratích by nebyl rentabilní.
„Budeme s nimi jezdit tak dlouho, jak to půjde v rámci našich výkonů, ale je velmi pravděpodobné, že od roku 2025 bude výhradní provoz s ETCS na hlavních tratích,“ řekl Právu šéf ČD Krapinec.
„Pokud k tomu dojde, budeme jednat o umístění lokomotiv v zahraničí, ať už to bude ve prospěch dceřiných společností, jako je ČD Cargo, nebo si dovedu představit, že bychom je prodali dál na východ, kde se o ETCS ani nesnilo. Může to být Balkán, může jít o Turecko, těch zemí je celá řada. Ale my se tady na ně budeme po roce 2025 tak akorát koukat,“ dodal.
S tím, že se lokomotiv zbaví, počítají ČD už i v poslední výroční zprávě. „Odhad tržní hodnoty v rozmezí 45 až 50 milionů Kč za jednotku představuje nejlepší odhad vedení Skupiny ČD,“ píše se v ní. V účetnictví proto státní firma již snížila hodnotu lokomotiv o 1,11 miliardy korun.