Hlavní obsah

ČD dají 170 milionů na wi-fi ve vlacích

Právo, aka

České dráhy (ČD) rozšiřují wi-fi připojení na palubách svých vlaků. Nově objednané vozy už jsou bezdrátovým internetem vybaveny od výrobce, zpětná instalace wi-fi ale probíhá i ve starších vozech. Cena za vlak se pohybuje v řádu statisíců.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Wi-fi připojením je aktuálně vybaveno kolem 1700 spojů ČD. Jedná se o všechny komerční spoje a vybrané, tzv. závazkové spoje, které si objednává ministerstvo dopravy nebo kraje. Právě na základě jejich objednávek přidávají dráhy wi-fi i do dalších spojů.

„V současné době probíhá instalace wi-fi například do jednotek řady 471 CityElefant, kterých je 82 a v podstatné míře zajišťují regionální přepravu v oblasti Pražské integrované dopravy a na Ostravsku,“ řekl Právu mluvčí podniku Petr Šťáhlavský.

Kromě toho dopravce vypsal výběrové řízení na instalaci internetu rovněž do motorových a přípojných vozů na neelektrifikovaných tratích a do dvou typů rychlíkových vozů. Pro roky 2020 až 2022 celkem vyčlenil na investice do wi-fi více než 170 milionů korun.

„Ve spolupráci se zahraničími partnery je poskytována wi-fi také ve vozech zahraničních železnic na území ČR a opačně ve vozech ČD v zahraničí,“ dodal Šťáhlavský.

Na kolik vyjde instalace do jednotlivých vozů a následné měsíční poplatky za její využívání, ČD Právu nesdělily.

Soukromý dopravce Leo Express byl sdílnější. Dnes by za instalaci wi-fi zaplatil kolem půl milionu korun za jednotku. Vlaky typu Flirt a Sirius jsou už ale bezdrátovou sítí osazené z výroby. Na regionálních tratích na Orlicku, kde jezdí jiné typy vozidel, pak vyšla instalace na jednotku mezi 200 a 300 tisíci korun.

„Pokud bychom měli odhadnout celkovou cenu wi-fi ve vlacích z výroby i ve vlacích osazených wi-fi, bylo by to přibližně mezi čtyřmi a půl a pěti miliony korun. U autobusů jsou náklady řádově nižší,“ řekl mluvčí společnosti Emil Sedlařík. Zároveň doplnil, že měsíční poplatky za využívání internetu firmu stojí vyšší desítky až nižší stovky tisíc korun.

RegioJet konkrétní čísla neuvedl. „Náklady na instalaci jsou řádově nižší, než bývaly částky zveřejňované při vyhlašování poptávkových řízení například u státních dopravců,“ sdělil mluvčí Aleš Ondrůj.

Ani provozovatel autobusů FlixBus náklady na internet neprozradil. Vzhledem k tomu, že jezdí do různých koutů Evropy, však způsob připojení změnil.

„V rámci optimalizace a výrazné úspory nákladů jsme letos provedli inovaci v podobě instalace tzv. multiplexorů, které jsou schopny pojmout až devět SIM karet. V praxi to znamená, že autobus je vybaven SIM kartami zemí, kterými linka projíždí, a využíváme vždy domácí tarify, nikoliv roaming,“ řekla Právu mluvčí FlixBusu Eva Krejčí.

Výběr článků

Načítám