Článek
Směny se v českých závodech Škody rušily už v minulý měsíc a rušení pokračovalo i tento týden.
„Nedostatek čipů a dalších dílů si vyžádá další zrušené směny jak tento týden, tak i příští týden. Ve 26. kalendářním týdnu navíc v ještě větším měřítku, některé provozy se zastaví na celý týden,” uvedl časopis.
Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody; v Mladé Boleslavi, v Kvasinách a ve Vrchlabí. Výroba se od příštího pondělí nejméně do soboty zcela zastaví v celém závodě v Kvasinách.
Výroba se omezuje také v Mladé Boleslavi. Například svařovna MBII zcela vypustila noční směnu z neděle na pondělí stejně jako páteční ranní a odpolední směnu.
Škoda Auto kvůli nedostatku čipů nedokončí až 5000 aut týdně
Odbory se nyní snaží zajistit pro zaměstnance kompenzaci plného denního výdělku nad rámec zákona. „Opět jsme vyjednali náhradu ve výši 85 procent průměrné mzdy,“ dodal předseda odborového svazu KOVO Jaroslav Povšík.
Mezi zaměstnanci však prý přesto sílí obavy o budoucnost pracovních míst. „Odbory KOVO nicméně vyjednaly silný záchranný systém a zároveň jsou připraveny hájit pracovní místo každého našeho člena,” dodal časopis.
Podle vyjádření šéfa výroby a logistiky Škody Auto Michaela Oeljeklause nemůže automobilka kvůli nedostatku čipů dokončit až 5000 aut týdně. Na odstavných plochách, které mají kapacitu 55 tisíc aut, má firma nyní 33 tisíc nedokončených vozů.
S nedostatkem polovodičů, které jsou důležité pro výrobu komponentů, se podle prognózy výrobce čipů Flex může automobilový průmysl potýkat nejméně do poloviny roku 2022. Černější scénáře hovoří o pokračování nedostatku až do roku 2023.
Globální nedostatek čipů může trvat až do roku 2023, obávají se analytici
Potíže ale mají také výrobci výpočetní techniky, nedostatkovým zbožím jsou v současnosti zejména počítačové grafické karty, u nichž situaci komplikuje ještě vysoká poptávka ze strany těžařů kryptoměn.
Výrobci automobilů jsou na tom však dlouhodobě hůře, protože se výrobci čipů snaží primárně obsloužit výrobce elektroniky. Nedostatek čipů ovlivňuje automobilový průmysl po celém světě.
Před rostoucími potížemi automobilového sektoru varovala v dubnu také automobilka Renault. Ty podle ní souvisejí s vývoji měnových kurzů, cenami surovin a v neposlední řadě také s nedostatkem elektronických komponentů.