Článek
„Na de facto hotové dálnici, kde byl spuštěn provoz už v loňském roce, musíme bohužel v tuto chvíli nechat zhotovitele opravit poměrně zásadní úseky betonové vozovky. Od začátku byly na tomto úseku problémy, my jsme to neustále reklamovali, bohužel zhotovitel nebyl schopen se poučit, a i v tuto chvíli shledáváme na dálnici vady,“ zhodnotil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Dodal, že na základě znaleckých posudků a diagnostických měření musí být vybourána a znovu postavena vozovka na třech úsecích D56 a D48. „Na D56 se už vybourává zhruba 250metrový úsek, na dálnici D48 jsou to dva úseky. Jeden je ve směru na Nový Jičín a druhý opačným směrem. Jeden má asi 150 metrů, druhý je 100metrový. Dohromady je to zhruba 500 metrů celobetonové vozovky, která se vybourává a bude se pokládat znovu,“ popsal.
„Součástí prací je i sanace vrstvy pod tím, to znamená mechanicky zpevněného kameniva. Na to se bude pokládat nová vrstva cementobetonového krytu o šíři dvacet osm centimetrů,“ upřesnil Mátl.
Kvůli vadnému betonu bourají stavbaři část budované dálnice D48. Pak ji postaví znovu
Důvodem k opravě jsou kaverny, které se vytvořily na povrchu vozovky i mezi oběma vrstvami betonu. Podle Mátla k tomu došlo kvůli nedodržení technologie pokládky. „To znamená v dodržení technologické kázně ze strany zhotovitele. Zde vidíme asi největší problém. Zhotovitel nebyl schopen dodržet technologickou kázeň a z toho důvodu se tyto problémy objevily. Samozřejmě co je potřeba zmínit, vše jde na vrub zhotovitele, stát, potažmo ŘSD to nebude stát ani korunu,“ upozornil.
Zhotovitel věc nekomentuje
Stavbu silnice mělo na starosti sdružení čtyř firem vedených společností Porr. Její mluvčí Jana Mašínová uvedla, že plnou zodpovědnost za uvedený úsek měla firma Berger Bohemia a odkázala na ni. Ta ale ústy Martiny Žákovcové, vedoucí sekretariátu předsedy představenstva Berger Bohemia, sdělila, že nic komentovat nebudou. „Naše vyjádření je takové, že žádné informace k tomu podávat nebudeme. Obraťte se prosím na Ředitelství silnic a dálnic,“ řekla pouze.
Práce na obchvatu způsobily, že řidiči jedoucí minimálně od Ostravy na Český Těšín musí opět jezdit přes centrum města. „Pro nás to není dobrá zpráva, občané to vnímají citlivě, obzvlášť poté, co okusili, jak pozitivní vliv má úbytek kamionů v centru. Jde o nepříjemnost, která trochu omezila i město. Plánovali jsme totiž bývalý průtah neboli Hlavní třídu postupně zklidnit, udělat bezpečnější a vrátit do užívání občanům. Chystáme některé drobné úpravy, které se teď posunou mírně v čase,“ okomentoval situaci primátor Petr Korč (Naše Město F-M).
Obchvat Frýdku-Místku se začal stavět v roce 2018 a náklady na celou jeho trasu o délce 8,5 kilometrů se pohybují okolo 4 miliard korun.
Opravy byly na obchvatu zahájeny v úterý, Mátl předpokládá, že v červnu bude silnice hotová. „Omezení by měla skončit nejpozději 30. června,“ ujistil generální ředitel ŘSD.
Dodal, že trhlinky a kaverny se vyskytují i na dalších částech stavby. „Nejsou však takového rázu, že bychom museli celý cementobetonový kryt odstraňovat. Bude docházet k lokálním sanacím, případně výměně desek,“ nastínil s tím, že cementobetonový kryt by měl vydržet 25 až 30 let.