Článek
Aludyne byla součástí Contera Parku Ostrava City v Ostravě-Kunčičkách od roku 2018, vyráběla komponenty pro automobilový průmysl, zejména těhlice a nody. Těhlice spojují kolo s poloosou a montují se na ně například brzdy či tlumiče, nody jsou součástí ramen. „Od prvního března se ze společnosti Aludyne Czech zaregistrovalo mezi uchazeče o zaměstnání padesát bývalých zaměstnanců,“ potvrdil Prokop.
Část lidí si ale práci zatím nehledá, protože podnik je dobře platil a kromě mzdy v dubnu dostanou i odstupné. „Většina kolegů se za prací nehoní, dost jich šlo od dubna na úřad práce, ale to jen díky tomu, že všichni budou kryti odstupným. Navíc tam většina dostávala nadprůměrný plat a podle nabídek je pro ně lepší zůstat nějakou dobu doma,“ prozradila Andrea, dnes už jedna z bývalých zaměstnankyň Aludyne.
To, že Američané platili nadprůměrně, zmínil i další z propuštěných zaměstnanců. „Práci momentálně nemám. Uzavření? Bohužel se stalo, na tom se nic nemění. Mrzí mě to, byl jsem spokojený. Plat byl vyhovující. To žádná firma nikomu nenabídne,“ zmínil.
Firma oznámila uzavření závodu a propouštění ze dne na den v únoru s tím, že skončí k 31. březnu. Podle Andreji existovala šance, že podnik někdo odkoupí a práci lidem zachrání. „Byli dva zájemci, nakonec ani jeden firmu neodkoupil.“
Volkswagen to není
Jedním měl být údajně německý Volkswagen. Redakce vedení automobilky oslovila s dotazy, to ale na ně neodpovědělo. „Volkswagen to kupovat nebude. Hovořilo se o odvozu strojů do polského závodu, ale kdo ví, jak to skončilo. Řešila se cena za odvoz,“ prozradila Andrea.

S úbytkem zakázek se potýká i závod ITT Holdings Czech Republic v Ostravě-Hrabové.
Výkonný ředitel Moravskoslezské automobilového klastru Libor Dobeš by se divil, kdyby Volkswagen odkupoval od dodavatele výrobní technologie či zařízení. „Stávajících výrobních kapacit má velký nadbytek,“ řekl na adresu německé automobilky.
Tomáš Jungwirth, manažer komunikace Sdružení automobilového průmyslu poznamenal, že koncern Volkswagen nedávno oznámil plán na snížení nákladů. „V jeho rámci se zaměřuje nejen na optimalizaci nákladových položek ve vlastních výrobních závodech, ale také na zvyšování nákladové efektivity u svých dodavatelů a v oblasti nakupovaných služeb.“
Aludyne nechce obchodní vztahy se současnými nebo bývalými zákazníky komentovat. „Můžeme však odmítnout, že prodáváme výrobní zařízení nebo stroje bývalým zákazníkům. Nemáme ani informace o jednáních nebo plánech bývalých zákazníků ohledně budoucích zdrojů produktů, které byly vyráběny v Ostravě,“ poukázal Steve Hampton, ředitel pro obchod a nákup.
Podle něj nyní přezkoumávají možnosti produkce skupiny v Evropě, kde má Aludyne závody ještě v Polsku, Norsku, Německu, Holandsku a Francii. V žádném z nich ale nepropouští.
Problémy jsou i jinde
Podle informací Novinek mají kvůli situaci na automobilovém trhu problémy i další dodavatelé. Jedním z nich má být například společnost ITT Holdings Czech Republic, která má závod v průmyslové zóně v Ostravě-Hrabové.
„Přešlo se na osmihodinové směny, a to všichni kromě údržby a pár seřizovačů. Propouští nefachčenka,“ prozradil na Facebooku jeden ze zaměstnanců. Jeho slova potvrdili i dva muži debatující po směně na parkovišti před ostravským závodem ITT. „Byly dvanáctky po dvou, teď se jede na osmičky ve třech směnách,“ objasnil jeden z nich a dodal, že to je kvůli úbytku zakázek. „Jsem zvědavý, o kolik přijdeme,“ připojil druhý.
Firma, která stejně jako Aludyne patří Američanům, vyrábí v Ostravě brzdové destičky pro automobilový průmysl a tlumiče pro železniční průmysl. Před dvěma lety uváděla, že má asi 750 kmenových a 100 agenturních zaměstnanců.
Kolik jich je dnes, není jasné. Vedení ITT Holdings Czech Republic odmítlo k současné situaci cokoli sdělit. „Neposkytujeme vně společnosti jakékoliv doplňující informace, kromě těch, které jsou veřejně dostupné, například v obchodním rejstříku. Průběžně publikujeme informace na webových stránkách,“ uvedla pouze personální manažerka Ellen Kácalová. Zaslané dotazy ponechala bez komentáře.
Podle ředitele krajské pobočky Úřadu práce Prokopa ale ITT žádné hromadné propouštění nenahlásila. Mluvčí generálního ředitelství Úřadu práce ČR Kateřina Pavlíková uvedla, že za první tři měsíce letošního roku oznámilo v Česku hromadné propuštění 4170 zaměstnanců 48 firem. Nejvíce v lednu, kdy se propouštění týkalo 2187 lidí. Za březen eviduje úřad práce 11 zaměstnavatelů, kteří nahlásili hromadné propouštění celkem 574 lidí.