Hlavní obsah

Čárové kódy na zboží v nejbližších letech vystřídají čipy

Právo, Bedřich Choděra
SPOJENÉ STÁTY

Velké maloobchodní řetězce se musejí v krátké době vypořádat s převratnou technickou novinkou. Čárové, resp. proužkové kódy na výrobcích zřejmě už brzy vystřídají miniaturní čipy, pro něž se pomalu vžívá zkratka RFID. Ne všichni obchodníci ale takový nápad podporují. Odrazuje je hlavně vysoká cena nové technologie.

Foto: Milan Haluška
Článek

Každý výrobek bude označen páskem, který obsahuje nepatrný elektronický čip o velikosti tečky za větou, doplněný malou anténkou.

Ve skladech, na regálech obchodů, u pokladen, ale i u vchodových dveří a důležitých strojů a zařízení budou rozmístěny čtečky, které odhalí přítomnost výrobku třeba i v kolem projíždějícím vozíku nebo v nákupní tašce.

Výsledkem je neustálá průběžná inventura skladovaného zboží a rychlé vystavení úplného prodejního dokladu zákazníkovi v několika vteřinách, aniž by bylo třeba dávat zboží na pás a snímat kódy.

Úspora času je tak lákavá, že největší světový maloobchodní řetězec, americký Wal-Mart, rozhodl, že nový systém označování zavede již od 1. ledna roku 2005. Jeho dodavatelé mají na vybranou. Buď se přizpůsobí, nebo budou nahrazeni dalšími výrobci a obchodníky, kteří mají dostatek kapitálu na potřebné investice. 

Kdo to zaplatí

Zpočátku musejí obě strany - dodavatelé i prodejci - vynaložit na novinku značné částky. O to dražší pak může být cena prodávaného výrobku.

Pásky s bezkontaktními čipy se mají používat ve dvou verzích: pasívní a aktivní. Pasívní typ čipu bude menší a levnější. Mají se s ním označovat běžné drobné předměty, jako jsou například žiletky na holení. Jejich nevýhodou je, že funkční dosah snímání údajů je jen několik metrů a čtečka je velmi nákladná. 

Aktivní bezkontaktní čip má vlastní zdroj energie v baterii, a tím i daleko větší dosah pro snímače, kterých může být méně. Nevýhodou jsou ale častější překážky na cestě rádiovým vlnám, obvykle kovy a tekutiny.

Ochránci práv se bojí "sledování" nákupů

Aktivní čipy jsou také mnohem dražší než pasívní. Proti novince se zvedá vlna odporu některých velkých výrobců. Ti soudí, že informace o rozmístění zboží v obchodě jsou nadbytečné a celý systém činí nesmyslně nákladným

Výrobce potravin Nestlé již podle zpravodajství BBC oznámil, že devět miliónů kusů nejrůznějších výrobků v jeho denní produkci čipy označit nelze. Obavy panují i z rozsáhlého toku dat mezi výrobci, logistickými firmami a prodejci, který půjde jen velmi těžko zvládnout dostupnou výpočetní technikou a standardními komunikačními trasami.

Ochránci lidských práv se pro změnu děsí představ, že obchodní firmy neodolají příležitosti dlouhodobě sledovat nákupy svých zákazníků a začnou si vytvářet jejich zákaznický "profil". Na straně výhod se nejčastěji uvádějí nižší ztráty v důsledku přesnější evidence a zamezení rozkrádání majetku firem.

Související témata:

Výběr článků

Načítám