Článek
Čtveřice koaličních poslanců, konkrétně Michal Zuna (TOP 09), Aleš Dufek (KDU-ČSL), Josef Flek (STAN) a Jan Hofmann (ODS), přišla v rámci vládní novely o elektronických komunikacích s pozměňovacím návrhem na vznik nového informačního systému spravovaného právě Hospodářskou komorou.
Má jít o neveřejný seznam telefonních čísel. Do této centralizované databáze by všichni podnikatelé ukládali informace o svých zákaznících. Všichni podnikatelé a poskytovatelé marketingových nabídek by pak v ní za neupřesněný poplatek komoře mohli tyto informace získávat, případně by je v ní mohli aktualizovat.
Hospodářské komoře by měli platit všichni podnikatelé, trvá na svém její šéf
Může jít o citlivou databázi s miliony čísel, tak rozsáhlou, jak ji v Česku nemají ani mobilní operátoři. Poslanci, kteří návrh předložili v rámci druhého čtení novely, na dotazy Novinek, proč má zrovna Hospodářská komora získat takovou pravomoc a monopolní postavení, nereagovali.
K záměru se nevyjádřila ani samotná komora, která se na vzniku návrhu podle samotných poslanců podílela.
Svůj návrh autoři výbušného návrhu neprojednali s hospodářským výborem Sněmovny ani ministerstvem průmyslu a obchodu. Ani to na dotaz Novinek k záměru koaličních poslanců neodpovědělo. V návrhu přitom chybí jasná pravidla nebo mantinely, pouze počítá s tím, že firmy budou muset komoře za cenná data o lidech platit.
„Osoba provádějící marketing je oprávněna požádat Hospodářskou komoru u konkrétních telefonních čísel o ověření, zda v seznamu marketingových preferencí je u těchto čísel uveden souhlas s kontaktováním pro účely marketingu pro konkrétní okruh zboží a služeb; cenu za toto ověření je povinna uhradit osoba provádějící marketing,“ stojí v navrhované zákonné úpravě.
Firma nabízející služby či výrobky by pak měla povinně platit i za zápis či aktualizaci souhlasu s marketingovým kontaktováním.
Mluvčí Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Tereza Meravá pro Novinky reagovala, že existenci místa, kde by si účastník, respektive uživatel mohl spravovat své telemarketingové souhlasy, obecně „lze považovat za dobrou myšlenku“.
„Její provedení zřejmě však ještě bude předmětem diskuse, když navržená změna právní úpravy má dopady i do jiných právních oblastí, zejména do oblasti ochrany osobních údajů,“ dodala.
Souhlasy s oslovováním mají být lépe evidovány
Ve svém návrhu, který je ve sněmovním systému, Zuna, Dufek, Flek a Hofmann argumentují, že z českého trhu odešla call centra, která dodržovala právní předpisy, a nahradila je zahraniční call centra, mnohdy ze zemí mimo EU, jež provádějí marketingová volání zcela bez ohledu na právní úpravu, včetně používání automatických volacích systémů.
Aktuální právní úprava sice formálně vyžaduje možnost odvolat udělený souhlas, neexistuje však jednotné místo, kde by tak bylo možno učinit
V navrhovaném neveřejném seznamu spravovaném Hospodářskou komorou si mají lidé podle poslanců bezplatně ověřovat a spravovat své telemarketingové souhlasy, přičemž tuto možnost dnes podle nich nemají.
„Aktuální právní úprava sice formálně vyžaduje možnost odvolat udělený souhlas, neexistuje však jednotné místo, kde by tak bylo možno učinit. V případě udělení souhlasu je častou situace, kdy osoba zapomene, komu souhlas poskytla, a v důsledku toho není schopna udělený souhlas dále modifikovat či jej odvolat,“ upozornili poslanci.
„Také v případě stížností adresovaných ČTÚ proti marketingovým voláním nejsou výjimkou případy, kdy v rámci správního řízení je zjištěno, že stěžovatel udělil souhlas a uskutečněné marketingové volání tak nebylo porušením platné právní úpravy,“ dodali pak ve zdůvodnění návrhu.
Novela zákona o elektronických komunikacích, kterou Sněmovna v polovině října podpořila v prvním kole schvalování, má podle vlády mimo jiné přinést výslovný zákaz marketingu prostřednictvím hlasové komunikační služby s výjimkou případů, kdy s tím volaný souhlasil.
Podle Meravé Český telekomunikační úřad ve vládní novele považoval za vhodné upřesnit a potvrdit hranice kompetencí dozorových orgánů, tedy svých a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Tato úprava však podle ní nijak neomezuje možnost firem kontaktování stávajících zákazníků se svými nabídkami, jak se toho obávali někteří poslanci sněmovního hospodářského výboru, kteří chtějí tuto praxi pro firmy zachovat.