Článek
„Hlavním důvodem zdražení jako každý rok je revize cen vstupů zejména v osobních nákladech, cenách energií, případně dalších surovin. Díváme se na ceny vstupů, na naše portfolio a na cenovou pozici vůči celému trhu. Nemyslím si, že je to nějaké zásadní, dramatické zdražení. Pivo se historicky pohybovalo za celkovou inflací a my se jen snažíme postupně část toho tempa dohnat. Jdeme zhruba necelé procento nad celkovou inflaci, jenom neznatelně rychleji, než je celková inflace,“ řekl ředitel.
Ležáky byly tahounem rostoucího výstavu, jenž loni meziročně stoupl o 4,8 procenta na 1,67 milionu hektolitrů, nejvíc za 124 let existence pivovaru. Loni Budvar uvařil dosud nejvíc ležáku, jeho podíl na výrobě přesáhl 78 procent. „My se primárně chceme zaměřovat na ležákovou kategorii. A i naše cenová pozice na trhu musí odpovídat tomu, kde chceme, aby Budvar cenově stál,“ řekl ředitel.
Budvar měl loni rekordní čistý obrat tři miliardy
Ceny sudového piva nechá pivovar stejné. Podle Dvořáka není letošek vhodný na to, aby se zdražilo, kvůli dopadům koronaviru na provoz restaurací. Ceny zvedne podnik pro export, různě podle jednotlivých zemí. Loni Budvar vyvezl nejvíc piva v historii, 1,15 milionu hektolitrů.
Kvůli koronaviru přišel letos na jaře Budvar v restauracích asi o 30 milionů Kč: prodej sudového piva byl omezený, zaměstnance z vlastních provozoven držel Budvar na kurzarbeitu. V objemu prodaných hektolitrů se ale dostal pivovar o dvě procenta výš a tržby měl jako loni.
„Mnohem víc se prodávalo v lahvích a plechovkách a bylo velmi dobré léto. Měli jsme trhy, které prodávaly o desítky procent víc než loni. Hodně rostlo Německo i Velká Británie. Pak jsou vzdálenější trhy, které se téměř zastavily, třeba Vietnam odebírá o desítky procent méně, než odebíral,“ řekl ředitel. Teď opět se zpomaluje prodej sudů a zrychluje se prodej baleného piva. Dvořák odhaduje, že podobně jako na jaře klesnou v posledním čtvrtletí meziročně prodeje o dvě až 15 procent.
Budvar měl loni rekordní čistý obrat tři miliardy Kč, meziročně vyšší o 192,7 milionu, poprvé přesáhl tři miliardy. Zisk po zdanění stoupl o čtyři procenta na 278 milionů. Vyplývá to z výroční zprávy.
Prazdroj od října zdraží některá balená piva
Zdražení již v srpnu oznámil Plzeňský Prazdroj. Od 1. října zdraží některá piva v lahvích a plechovkách. Zvýšení cen v průměru o 3,6 procenta, tedy asi o 50 haléřů, se dotkne zejména ležáků a prémiových piv, jako je Pilsner Urquell, Radegast 12 a Gambrinus 12. Čepovaná piva v sudech a tancích ani desetistupňová piva Gambrinus či Radegast v lahvích a plechovkách nezdraží.