Článek
"Není to aféra Volkswagenu, není to ani aféra německého automobilového průmyslu. Německý automobilový průmysl silně zasáhla proto, že v mimořádné míře sázel právě na tento typ motorů," řekl Resch. "Ještě nás čeká mnoho odhalení u dalších značek," prohlásil.
Další německé automobilky, Daimler a BMW, nicméně v minulém týdnu popřely, že by s emisními údaji manipulovaly.
"Máme tady evropskou, možná až za hranice Evropy sahající formu organizovaného podvádění. Protože podle našich poznatků v posledních letech se stalo běžnou praxí, že se motory optimalizují, aby vykazovaly dobré výsledky při testech, a že vozy umějí rozpoznat, kdy jsou testovány a kdy je třeba dodržet předepsané hodnoty emisí," uvedl Resch.
Resch: Oprava může ovlivnit provoz vozu
Sdružení DUH podle Resche získalo v posledních osmi letech indicie, že dieselové vozy nejrůznějších automobilek v běžném provozu několikanásobně překračují emisní normy, ale při testování je dodrží. Resch je přesvědčen, že to nelze vysvětlit jinak, než že je v těchto autech instalován speciální software, který při testování vozu hodnoty emisí upravuje.
Podle Resche chtěly automobilky falšováním údajů o emisích posílit konkurenceschopnost dieselových aut. "Pokud by ta auta dodržovala normy, bylo by nutné je vybavit zařízením pro čištění výfukových plynů. Tato zařízení ale snižují výkon aut a zvyšují jejich spotřebu. Dieselové vozy by tak byly méně konkurenceschopné proti benzinovým a hybridním," řekl předseda DUH.
Samotná úprava motoru, aby vyhovoval emisním normám, přitom podle Resche není drahá. "Technické náklady se u jednoho motoru pohybují mezi 200 a 300 eury (5400 a 8100 Kč)," řekl. Úprava motoru u aut, která už jsou v provozu, ale podle něj bude mnohem dražší a navíc může ovlivnit i provozní vlastnosti vozidel.
Výkon se nesníží, ujišťuje Ťok
Český ministr dopravy Dan Ťok ve středu oznámil, že v České republice se prodalo asi 148 000 aut koncernu VW vybavených dieselovými motory, které umožňují obcházet měření emisí. Z toho je zhruba 101 000 škodovek, 38 000 volkswagenů, 7000 vozů Audi a 1800 seatů.
Jak Volkswagen podváděl
Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.
Ťok dodal, že technici VW a Škody připravují řešení, které může spočívat nejen v úpravě softwaru řídicí jednotky, ale také v mechanických zásazích do vozů. Řešení by mělo být připraveno do konce října, Škoda a VW pak s podporou ministerstva zorganizují servisní zásah. Náklady bude hradit Škoda Auto a koncern Volkswagen. U vozidel po servisní úpravě by přitom podle Ťoka nemělo dojít k nárůstu spotřeby ani ke snížení výkonu, kterého se někteří motoristé obávají.