Článek
V červnu zavedené maximální clo na dovoz ve výši 37,6 procenta, které platí po dobu maximálně čtyř měsíců, EK v úterý mírně snížila, a to na 36,3 procenta.
Většího snížení se dočkala společnost Elona Muska. K nově stanoveným devíti procentům je ale potřeba ještě připočíst deset procent, což je základní clo vztahující se na všechny automobily vyrobené v zahraničí.
Snížení cla přichází poté, co Tesla požádala Brusel o individuální vyšetřování svých operací v Číně právě v naději, že se vyhne vyšším sazbám, uvedl list Financial Times.
Tesla začala oficiálně prodávat cybertruck mimo USA, i v Kanadě ale potřeboval výjimku
Cla na elektromobily jsou součástí agresivnějšího přístupu EU vůči silně subvencovanému dovozu z Číny, k němuž nedochází jen u elektromobilů, ale i u dalších technologií potřebných k zelené transformaci, tedy například u solárních panelů nebo větrných turbín.
Brusel uvedl, že jeho vyšetřování bylo založeno na „rostoucích obavách založených na důkazech ohledně nedávného a rychlého nárůstu levného vývozu elektrických vozidel pocházejících z Číny do EU“.
Čínské ministerstvo obchodu v úterý uvedlo, že vyšetřování je aktem „nekalé soutěže“. Ve středu se pak ozvala také Čínská asociace výrobců automobilů (CAAM), která vyjádřila nesouhlas s revidovaným návrhem EK, informovala agentura Reuters.
Rozhodnutí o clech přináší „enormní rizika a nejistotu“ pro čínské operace a investice v EU, uvedla asociace podle zprávy čínské státní televize CCTV.
Vysoká cla „poškodila důvěru čínských podniků, které působí v Evropě a investují v ní“, uvedla dále asociace s tím, že to bude mít „vážný nepříznivý dopad na rozvoj automobilového průmyslu v EU, zvýšení místních pracovních příležitostí v EU a dosažení zeleného a udržitelného rozvoje“.