Článek
Do novely se prostřednictvím poslaneckého návrhu dostalo ustanovení, podle kterého mají operátoři povinnost přímo informovat zákazníky jen o podstatných změnách smlouvy a nikoliv o jakékoliv změně, jako dosud. To se týká i informace o možnosti odstoupit od smlouvy bez sankce.
Podle stávající úpravy musí být zákazníci o každé změně nejméně jeden měsíc dopředu informováni, včetně poučení o právu na odstoupení od smlouvy, pokud se změnou nebudou souhlasit.
Protestuje i ČTÚ
Nově by se tato povinnost měla omezit pouze na to, že operátor sdělí zákazníkovi informaci, že se smluvní podmínky k určitému dni mění a je na něm, aby se sám zajímal, o jakou změnu se jedná a sám si ji na webu či v prodejně operátora našel a podle toho se zachoval.
"ČTÚ dopisem důrazně upozornil předsedu senátu, zpravodaje zákona i předsedy senátorských klubů, že se do Senátu dostal z Poslanecké sněmovny zákon, jehož přijetí by přímo zhoršilo postavení zákazníků mobilních operátorů a který je také v naprostém rozporu s právem EU. ČR už kvůli tomu začala vyšetřovat Evropská komise a v případě přijetí zákona hrozí Česku mnohamiliónové pokuty," řekl předseda ČTÚ Jaromír Novák.
Novela již také přesně nevymezuje podstatné náležitosti smlouvy mezi klientem a operátorem. Současný zákon stanoví, že podstatnými náležitostmi smlouvy jsou například údaje o ceně, způsobu jejího určení, způsoby uplatňování reklamací nebo například cena za přenesení telefonního čísla. Návrh také mění slovo "účastník" na "spotřebitel". Ten ale nezahrnuje například živnostníky.
Lidé budou v horší pozici, tvrdí senátorka
Podle senátorky Aleny Dernerové jde o naprosto absurdní zákon, který zhoršuje postavení obyčejných lidí vůči operátorům a ještě jde proti právu EU. "Asi je na čase si položit otázku, kdo má na takovém zákonu zájem? Lidé, kteří budou v horší pozici, to určitě nejsou," podotkla.
Návrh od pondělí projednávají senátní výbory a měl by být na pořadu jednání schůze horní komory, která začíná ve středu.