Hlavní obsah

Brusel má zelenou k uvalení cel na čínské elektromobily

Aktualizováno

Evropská komise dostala zelenou k definitivnímu zavedení dodatečných cel u dovozu elektromobilů z Číny. Proti návrhu zavést cla se totiž nepostavila dostatečná většina členských států Evropské unie, uvedli diplomaté.

Foto: BYD

Čínský BYD Seal

Článek

„Návrh Evropské komise na zavedení definitivních vyrovnávacích cel na dovoz bateriových elektrických vozidel z Číny dnes získal potřebnou podporu členských států EU,“ uvedla komise.

Komise se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Dodatečná cla jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.

Podle agentury Reuters komise rovněž oznámila, že s Čínou povede paralelní jednání s cílem prozkoumat alternativní řešení v souladu s pravidly Světové obchodní organizace.

Reuters: EU se chystá snížit cla na elektromobily z Číny

Ekonomika

Agentura Reuters s odkazem na své zdroje uvedla, že pro zavedení cel až do celkové výše 45 procent budou hlasovat Francie, Řecko, Itálie a Polsko.

Cla na čínské elektromobily schvaluje ministr pro vědu, výzkum a inovace Marek Ženíšek. „Jelikož se prokázalo, že čínská vláda výrobu elektromobilů silně dotuje a tím uměle snižuje jejich cenu, považuji za logické a správné, že členské státy EU možnost uvalení cel na čínské elektromobily schválily,“ sdělil Novinkám.

Cla podpořily Francie i Itálie

Francouzský prezident Emmanuel Macron v Berlíně řekl, že Evropskou komisi v otázce dovozních cel na elektromobily z Číny podporuje. Dodal, že Evropa musí bránit svá průmyslová odvětví před zahraniční konkurencí.

Zavedení cel naopak ve čtvrtek ostře kritizoval německý ministr financí Christian Lindner. Na spolkovou vládu tlačila i automobilka BMW. „Německo nemůže souhlasit s potenciální obchodní válkou s Čínskou lidovou republikou v klíčovém odvětví,“ uvedl Lindner a dodal, že Německo se má zasadit o jednoznačné odmítnutí opatření.

Podle diplomatických zdrojů ČTK pro dodatečná cla hlasovalo deset členských států EU včetně Francie a Itálie. Pět zemí bylo proti clům a 12 zemí se hlasování zdrželo. K zablokování cel by bylo zapotřebí, aby se proti nim vyslovila kvalifikovaná většina 15 členů EU s 65procentním podílem na počtu obyvatel.

EU v červenci uvalila prozatímní dodatečná cla. Ta, která chce definitivně schválit, se pohybují od 7,8 procenta pro elektromobily Tesla až po 35,3 procenta pro auta společnosti SAIC a dalších výrobců. Nejvyšší cla se vztahují na výrobce, kteří podle EK nespolupracovali na unijním vyšetřování dopadů čínských subvencí.

Čína vyzvala EU k odkladu

Čína v pátek podle státních médií vyzvala Evropskou unii, aby zavedení dodatečných cel odložila, a zabránila tak eskalaci napětí ve vzájemném obchodě. Čínská obchodní komora EU kritizovala za prosazování protekcionistických opatření, uvedla agentura Reuters.

Ministr Kupka k výsledku hlasování řekl, že Česko postupovalo po debatě s Německem.

„Důležitým argumentem je nevyvolat celní válku, která by za daných okolností mohla ohrozit celou řadu evropských automobilek, protože řada komponent je zajišťována dovozem z Číny,“ řekl ministr. Věří, že jednání EU s Čínou případnou celní válku odvrátí. Zároveň zdůraznil, že Evropa se musí snažit o větší samostatnost v získávání surovin, které jsou klíčové například pro výrobu baterií či polovodičů.

Svaz německého průmyslu BDI v pátek vyjádřil naději, že pokračující jednání EU s Čínou odvrátí „eskalaci obchodního konfliktu“. Ke konstruktivním jednáním o řešení sporu vyzval i německý svaz automobilového průmyslu VDA.

I německý automobilový koncern Volkswagen zopakoval, že považuje dodatečná cla za špatný přístup, který by nezlepšil konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Upozornil, že je stále čas na dosažení diplomatického řešení sporu. Součástí koncernu je i Škoda Auto.

BMW vyzývá, aby Německo hlasovalo proti clům na elektromobily vyrobené v Číně

Ekonomika

Výběr článků

Načítám