Hlavní obsah

Brusel má zelenou k uvalení cel na čínské elektromobily

Evropská komise dostala zelenou k definitivnímu zavedení dodatečných cel u dovozu elektromobilů z Číny. Proti návrhu zavést cla se totiž nepostavila dostatečná většina členských států Evropské unie, uvedli diplomaté.

Foto: BYD

Čínský BYD Seal

Článek

„Návrh Evropské komise na zavedení definitivních vyrovnávacích cel na dovoz bateriových elektrických vozidel z Číny dnes získal potřebnou podporu členských států EU,“ uvedla komise.

Komise se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Dodatečná cla jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.

Podle agentury Reuters komise rovněž oznámila, že s Čínou povede paralelní jednání s cílem prozkoumat alternativní řešení v souladu s pravidly Světové obchodní organizace.

Reuters: EU se chystá snížit cla na elektromobily z Číny

Ekonomika

Agentura Reuters s odkazem na své zdroje uvedla, že pro zavedení cel až do celkové výše 45 procent budou hlasovat Francie, Řecko, Itálie a Polsko.

Cla podpořily Francie i Itálie

Francouzský prezident Emmanuel Macron v Berlíně řekl, že Evropskou komisi v otázce dovozních cel na elektromobily z Číny podporuje. Dodal, že Evropa musí bránit svá průmyslová odvětví před zahraniční konkurencí.

Zavedení cel naopak ve čtvrtek ostře kritizoval německý ministr financí Christian Lindner. Na spolkovou vládu tlačila i automobilka BMW. „Německo nemůže souhlasit s potenciální obchodní válkou s Čínskou lidovou republikou v klíčovém odvětví,“ uvedl Lindner a dodal, že Německo se má zasadit o jednoznačné odmítnutí opatření.

Podle diplomatických zdrojů ČTK pro dodatečná cla hlasovalo deset členských států EU včetně Francie a Itálie. Pět zemí bylo proti clům a 12 zemí se hlasování zdrželo. K zablokování cel by bylo zapotřebí, aby se proti nim vyslovila kvalifikovaná většina 15 členů EU s 65procentním podílem na počtu obyvatel.

EU v červenci uvalila prozatímní dodatečná cla. Ta, která chce definitivně schválit, se pohybují od 7,8 procenta pro elektromobily Tesla až po 35,3 procenta pro auta společnosti SAIC a dalších výrobců. Nejvyšší cla se vztahují na výrobce, kteří podle EK nespolupracovali na unijním vyšetřování dopadů čínských subvencí.

BMW vyzývá, aby Německo hlasovalo proti clům na elektromobily vyrobené v Číně

Ekonomika

Výběr článků

Načítám