Článek
EK navrhne koncem tohoto měsíce zrušit zmíněnou hranici 150 eur (zhruba 3780 Kč), jež spotřebitele, který nakoupí zboží do této hodnoty, osvobozuje před placením cla. Cílí tím na čínská online tržiště, jako je Temu, AliExpress nebo prodejce oblečení Shein, kde se mnoho produktů prodává extrémně levně.
Loni bylo podle Komise do EU dovezeno 2,3 miliardy zásilek s hodnotou do 150 eur, přičemž dovoz z e-commerce se meziročně více než zdvojnásobil. Jen v dubnu dosáhl 350 tisíc zásilek.
Nová pravidla by se vztahovala na všechny internetové prodejce, kteří by zasílali zboží zákazníkům v EU přímo ze zemí mimo unijní blok. Tomu se například vyhne americký gigant Amazon, který obvykle využívá prodejce se sídlem v Evropě.
Na úrovni Googlu či Facebooku. Temu bude v EU podléhat přísnějším pravidlům
Plán zrušit 150eurový limit je součástí reformy celního systému, kterou EK navrhla už květnu 2023. Ve snaze reagovat na nárůst levného dovozu by se ale teď mohla pokusit zavedení reformy urychlit, řekl FT jeden z představitelů unijní legislativy. Další představitel ale varoval, že pro EK bude obtížné přesvědčit některé členské státy, protože nový celní režim by znamenal výrazné zvýšení pracovní zátěže celních pracovníků.
Již na konci roku 2021 drobné zásilky ze zemí mimo EU do 22 eur přišly o výjimku z povinnosti platit daň z přidané hodnoty (DPH).
Anketa
Čínský internetový obchod s levnou módou Temu čelí v Evropské unii stížnosti ze strany organizací na ochranu spotřebitelů, podle kterých Temu spotřebitele dostatečně nechrání a používá manipulativní praktiky. Na unijním trhu zažívá silný růst, podle květnových dat v EU alespoň jednou měsíčně používá jej přes 75 milionů lidí.
Shein se stal jedním z největších prodejců módy na světě. Nabízí obrovské množství levného módního oblečení a k propagaci využívá influencery na sociálních sítích. Čelí ostré kritice kvůli přístupu k životnímu prostředí a obvinění, že v dodavatelském řetězci využívá nucenou práci.
AliExpress patří čínské internetové společnosti Alibaba. Platforma byla spuštěna v roce 2010 a kromě Číny je populární i v Česku. V srpnu 2019 AliExpress otevřel první kamennou prodejnu v Evropě, a to poblíž Madridu.