Hlavní obsah

Britské automobilky vyrábějí nejméně za 70 let

5:03
5:03

Poslechněte si tento článek

Výroba aut ve Velké Británii klesla na nejnižší úroveň od roku 1954. Počet vyrobených aut se snížil meziročně o téměř 14 procent na 780 tisíc kusů, což je nejnižší hodnota za sedm desetiletí s výjimkou pandemie covidu. Výrobci automobilů bojují se slabou poptávkou a přechodem od fosilních paliv na elektromobily, upozornil britský deník The Guardian.

Foto: Profimedia.cz

Vozy značky Mini se vyrábějí v Oxfordu.

Článek

V posledních letech se britský průmysl potýkal i s problémy v dodavatelském řetězci, které způsobil nedostatek počítačových čipů.

Mike Hawes z lobbistické Society of Motor Manufacturers and Traders poznamenal, že loňský pokles zapříčinilo hlavně dočasné přerušení provozu v továrnách, když se přestavovaly linky na výrobu elektrických automobilů. „Odvětví se také stále potýká se slabou globální poptávkou a pomalejším než očekávaným růstem prodeje elektromobilů,“ dodal.

Guardian zmínil, že v roce 1954 dominovala britskému automobilovému průmyslu společnost British Motor Corporation, která vznikla sloučením značek Morris a Austin. „Byly to krušné časy: teprve v červenci téhož roku vláda konečně ukončila přídělový systém z druhé světové války,“ připomněl deník.

Volkswagen se nebrání prodeji nadbytečných výrobních linek čínské konkurenci

Ekonomika

Naproti tomu nyní si zájemci o auta mohou vybrat z řady technologicky vyspělých vozidel vyráběných po celém světě. „Uprostřed tvrdé konkurence se ale Spojené království snaží udržet si svou pozici,“ konstatoval list.

Údaje o výrobě automobilů v Británii byly podle něj zkresleny rozhodnutím vlastníka Vauxhallu, společnosti Stellantis, z roku 2021 přejít z výroby osobních aut na dodávky ve své továrně v Ellesmere Port v Cheshire. Při zohlednění výroby dodávek vyrobil britský průmysl loni 905 tisíc vozidel, což ovšem stále znamená pokles o 12 procent ve srovnání s rokem 2023.

Produkce se také zpomalila během přestávek ve výrobě několika automobilek, které přepínají zařízení na továrních linkách, aby vyráběly elektromobily s nulovými emisemi. Společnost JLR dokonce loni pozastavila veškerou výrobu své značky Jaguar před opětovným uvedením na trh jako plně elektrická značka. „Je to nejistá doba,“ podotkl Hawes.

Nissan si udržel pozici největšího výrobce automobilů ve Velké Británii, i když výroba v jeho továrně v Sunderlandu klesla o 13 procent.

Druhým největším výrobcem byl Jaguar Land Rover. Automobilka, kterou vlastní indická společnost Tata, vykázala rekordní tržby ve výši 7,5 miliardy liber za poslední tři měsíce roku 2024 a nejvyšší zisk za posledních deset let. Varovala ale před „náročným ekonomickým pozadím“.

Nejen britští výrobci se připravují na další možné otřesy, pokud nový americký prezident Donald Trump uvalí cla na dovoz aut do USA. Hawes řekl, že britský průmysl doufá, že se americkým clům vyhne. Dodal, že velkou část jeho vývozu ale představují luxusní vozy, jejichž američtí zákazníci mohou být ochotni clo absorbovat, tedy připlatit si nad rámec dovozní ceny.

Luxusní značka Rolls-Royce chce expandovat

Právě luxusní značky, jak se zdá, zatím čelí globálním problémům relativně dobře. Britský Rolls-Royce na začátku ledna oznámil, že investuje přes 300 milionů liber (zhruba devět miliard Kč) do rozšíření své továrny v jihoanglickém Goodwoodu.

Továrna by se v rámci této investice měla více zaměřit na výrobu zakázkových vozů pro nejbohatší klienty. Rolls-Royce v poslední době podobně jako jeho konkurenti registruje nárůst poptávky po takovýchto vozech, uvedla agentura Reuters.

Doplnila, že ohlášená investice automobilky Rolls-Royce do továrny v Goodwoodu je největší od jejího otevření v roce 2003. Tehdy továrna podle Reuters zaměstnávala kolem 300 lidí a vyráběla pouze jeden automobil denně. V současnosti v továrně pracuje přes 2500 lidí a produkce činí 28 vozů denně.

V Česku se vyrobilo dvakrát tolik aut

Většina evropských automobilek hlásí kvůli přechodu na elektromobilitu problémy. V Česku se ale loni automobilkám poměrně dařilo, když jejich celková produkce vzrostla meziročně o 3,9 procenta na rekordních 1,453 milionu vozů.

Souhrnná česká produkce automobilek Škoda Auto, nošovické Hyundai a kolínské Toyoty tak byla loni proti britské skoro dvojnásobná.

Škoda Auto loni vyrobila celosvětově přes 925 tisíc aut, meziročně o 4,2 procenta více

Ekonomika

Výběr článků

Načítám