Článek
Letadla 737 Max musely aerolinky po celém světě loni uzemnit kvůli dvěma nehodám v Indonésii a v Etiopii, jež si vyžádaly celkem s 346 obětí na životech. Do té doby byla nejprodávanějším modelem Boeingu.
Klíčovou roli při nehodách sehrál software stabilizačního systému MCAS. Automatický systém kvůli vadnému senzoru opakovaně poslal stroj prudce dolů a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu.
EASA letadla otestovala v září, teď studuje doprovodnou dokumentaci výrobce. Poté bude následovat čtyřtýdenní připomínkové řízení. Pokud i následně agentura sezná, že je vše v pořádku, první maxy by se v Evropě mohly vrátit do vzduchu ještě před Silvestrem.
Boeing získal první letošní objednávku na problémové stroje MAX
O něco déle bude trvat uvedení do provozu větší verze 737 Max 10. Zde regulátor požaduje přidání takzvaného syntetického senzoru, což si vyžádá úpravy softwaru. Ty potrvají 20 až 24 měsíců.
Ostatní verze Maxu se podle Kyho zatím obejdou bez tohoto kroku, nicméně později by stejnou úpravou softwaru měly projít rovněž. „Úroveň bezpečnosti je pro nás dostatečně vysoká. Jen jsme s Boeingem debatovali o tom, že přidáním dalšího senzoru bychom mohli dosáhnout ještě vyšší úrovně bezpečnosti,“ upřesnil Ky.
Boeingu se v srpnu podařilo získat první letošní objednávku na model 737 Max. Polská aerolinka Enter Air si objednala dva letouny s opcí na další dva kusy.