Článek
Zdůraznil, že EASA se podívala „pod každý kámen“, když prováděla analýzy změn, které výrobce implementoval po dvou tragických nehodách. Při nich zahynulo 346 lidí. „Jsme přesvědčeni, že teď je to velmi bezpečné letadlo,“ dodal Ky.
Upravené verze Boeingu 737 s novým softwarem a upraveným systémem MCAS už smějí létat v USA a Brazílii. Certifikaci jim udělil americký Federální úřad pro letectví (FAA).
Boeing 737 MAX po návratu na oblohu přepravil první pasažéry
Evropský úřad na základě dohod většinu amerických testů akceptoval. Podle Kya tomu však bude v budoucnosti už jinak. Vyšetřování příčin obou nehod ukázalo, že FAA při certifikaci nové verze Boeingu 737 až příliš spoléhal na výrobce a dostatečně ho nekontroloval. EASA pak certifikaci od FAA přejala.
„Poučili jsme se z toho, budeme provádět vlastní posuzování, které bude mnohem komplexnější,“ vysvětlil Ky. Tam, kde nebude EASA provádět vlastní zkoušky, bude mnohem bedlivěji kontrolovat testy provedené jinými organizacemi.
Příliš se spoléhali na hodnocení z výroby
I postup FAA při schvalování nových typů se po dvou nehodách strojů 737 MAX změní. Americký Kongres totiž připravil nová pravidla pro certifikaci dopravních letounů, na kterých se shodli demokraté i republikáni v příslušných výborech ve Sněmovně reprezentantů i v Senátu. Podle listu The Seattle Times nová legislativa posílí pravomoci a přímý dohled FAA nad zaměstnanci výrobců, kteří provádějí hodnocení bezpečnosti nových typů. Zákon byl připojen ke schválenému stimulačnímu balíčku na pomoc americké ekonomice a lidem postiženým covidovou krizí.
Letadlo Boeing 737 MAX mělo problémy nad USA, piloti museli vypnout motor
Při certifikaci neprovádí všechny testy letecký úřad, ale významnou měrou se na ní podílejí i pracovníci výrobce. Společnost Boeing však neinformovala dostatečně o funkci systému MCAS, který měl zabránit příliš prudkému stoupání, aby letadlo neztratilo vztlak. Neprovedla také všechny požadované úpravy.
Systém v rozporu se zavedenými bezpečnostními pravidly využíval jen data z jednoho ze dvou snímačů úhlu náběhu AoA, a přesto byl schválen. Naneštěstí při obou tragických haváriích strojů Lion Air a Ethiopian Airlines byl snímač AoA poškozen, MCAS tak pracoval s nesprávnými daty a nasměroval letadla k zemi. Systém se navíc obtížně vyřazoval z provozu a posádky nebyly dostatečně proškolené, protože se při zavádění nového typu stroje šetřilo.