Článek
Boeing 737 MAX nemůže létat s cestujícími od března. Provoz zakázaly letecké úřady po dvou nehodách, při kterých zemřelo 346 lidí. Návrat stroje do provozu se komplikuje, protože úřady v USA, Číně i Evropě požadují další upřesnění ohledně chystaných úprav.
Pozastaveny jsou i dodávky letounů a slabší jsou i nové objednávky. Řada aerolinek si raději kupuje jiný než problematický model, těží z toho hlavně evropský konkurent Airbus. Naopak i přes problémy si MAXY od Boeingu v poslední době objednala třeba kazašská Air Astana nebo německo-turecká SunExpress.
Už v dubnu Boeing snížil výrobu strojů MAX o pětinu na 42 letadel za měsíc. Představenstvo podle zdrojů WSJ, Bloomberg a Financial Times v neděli a pondělí rozhoduje o dalším omezení či pozastavení výroby letadel MAX. Ta probíhá v továrně u města Renton ve státě Washington a zaměstnává 12 tisíc lidí. Firma by zaměstnance dočasně převedla do jiných závodů, uvedl WSJ.
Boeing i úřady o potížích s MAX věděly, ale zisk byl prý přednější
Mluvčí Boeingu na dotaz listu jen obecně odpověděl, že firma spolupracuje s úřady na bezpečném vrácení strojů MAX do provozu a rozhodnutí ohledně výroby bude upravovat podle načasování a podmínek navrácení do provozu, které se mohou lišit podle místní jurisdikce.
Dodávky Boeingu se v prvních 11 měsících roku snížily na polovinu. Zatímco loni do konce listopadu dodal americký výrobce letecké techniky na trh 704 letadel, letos jich bylo 345. Podle agentury Reuters to byla také méně než polovina dodávek, kolik ve stejné době uvedl na trh Airbus - evropský konkurent Boeingu.
O polovinu klesl ve třetím čtvrtletí čistý zisk Boeingu. Meziročně se propadl o 51 procent na 1,17 miliardy dolarů (zhruba 27 miliard Kč). Celkové tržby firmy pak ve čtvrtletí klesly o 21 procent na 19,98 miliardy dolarů.