Článek
V pátek Boeing zkušební let odložil v důsledku špatného počasí. V sobotu však povětrnostní podmínky pilotům přály, a tak se mohli od země odlepit. Start byl naplánován na 19:00, už pár minut poté skutečně letoun vzlétl.
Ve vzduchu byl měl nejdelší civilní letoun strávit tři až pět hodin, teprve poté se vrátí na letiště u Seattlu.
Za sledování letu Boeing vybírá vstupné ve výši 25 dolarů (zhruba 570 korun). V minulosti mohli diváci testovací lety sledovat zdarma. Boeingu se přitom v důsledku problémů s modelem 737 MAX ve třetím čtvrtletí čistý zisk propadl o polovinu na 1,17 miliardy dolarů (26,7 miliardy korun).
The Boeing Company has chosen to charge a fee to the StratoDeck at the Future of Flight for the #777X first flight this week. The StratoDeck is normally FREE to use otherwise. pic.twitter.com/yelB5BHaZP
— Isaac ✈ Alexander (@jetcitystar) 22. ledna 2020
Boeing vůbec poprvé sáhl ke zpoplatnění sledování testovacího letu.
Pojme 414 cestujících
Nová řada širokotrupých dvoumotorových letadel určených na dlouhé lety má dvě varianty, kratší verzi 777-8 a delší 777-9.
První z nich pojme 365 cestujících, zatímco delší stroj až 414 cestujících. Společnost je chce začít dodávat příští rok, původně chtěla s komerčními dodávkami začít v polovině letošního roku.
První zkušební let nejdelšího dopravního letounu na světě Boeing opět odložil
Právě druhá verze v sobotu vzlétla.
Při délce trupu 76,9 metru jde o nejdelší letadlo na světě pro osobní přepravu. Vůbec nejdelším letadlem v historii je nicméně transportní strategický letoun Antonov An-225, jehož trup dosahuje délky 84 metrů.
Konkurenční Airbus A380 měří „jen” 73 metrů.
Trup nového Boeingu 777X se při pevnostním testu roztrhl
V září se trup roztrhl
Při pevnostním testu v září se trup stroje u limitní hodnoty zátěže zcela rozlomil.
Jakmile se dosáhlo mezní hodnoty, trup se roztrhl. Při dekompresi z něj následně vyletěly i dveře pro cestující a dopadly na podlahu testovací haly v Everettu. Dveře byly přitom vzdálené od první praskliny. Prototyp určený k lámacím zkouškám byl zcela zničen.
Boeing se kromě toho potýká s problémy u řady 737 MAX, jejíž výrobu společnost od ledna zastavila. Po dvou tragických haváriích s 346 oběťmi na životech nesmějí tato letadla od loňského jara do vzduchu. Firmu Boeing tak po osmi letech v dodávkách předstihl její evropský konkurent Airbus.