Hlavní obsah

Boeing prodal v Paříži stovku dreamlinerů, Airbus kontruje na trhu menších strojů

Novinky, Alex Švamberk
Paříž

Dva největší výrobci dopravních letadel na světě, firmy Boeing a Airbus, svádějí tvrdé boje o zákazníky na pařížském aerosalónu v Le Bourget. Největší pozornost se soustřeďuje na to, jak uspěje po problémech Boeing 787 Dreamliner a nakolik se prosadí v kategorii letadel s širokým trupem XWB jeho konkurent od Airbusu A350.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Výrobci letadel se prezentují na leteckém salónu v PařížiVideo: Reuters

Článek

Boeing na svůj nový letoun 787-10 Dreamliner pro 300 až 330 cestujících s doletem 13 000 kilometrů získal podle agentury AP už více než stovku zakázek. Katalogová hodnota těchto objednávek podle agentury Reuters dosahuje téměř 30 miliard dolarů (zhruba 576 miliard Kč).

Prvním zákazníkem by se měla stát americká letecká společnost United Airlines, která si objednala 20 letounů 787-10. Boeing předpokládá, že nová letadla začne dodávat v roce 2018. Objednávky předložili i dopravci Singapore Airlines, British Airways, Air Lease Corporation a leasingová společnost General Electric GECAS, která jich koupí deset.

Foto: Pascal Rossignol, Reuters

Dreamliner Air India přelétává na vlajkou Boeingu

Boeing uspěl také s novou verzí typu 777, který si kupují Qatar Airlines.

Airbus v této kategorii zatím prohrává, jeho stroj využívající ve velké míře uhlíkových kompozitů, které snižují hmotnost, se vznesl teprve 14. června. Celkově eviduje 600 objednávek na tento letoun. Před aerosalónem ale Boeing evidoval 890 objednávek na Dreamliner, 57 strojů už bylo dodáno.

Foto: Pascal Rossignol, Reuters

Airbus A320 na pařížském letišti Le Bourget

Airbusu se naopak daří v kategorii menších letadel. V úterý získal od britské nízkonákladové letecké společnosti easyJet zakázku na 135 letounů A320 a A320neo v hodnotě 11,9 miliardy dolarů (téměř 230 miliard Kč). Stovku si jich objednala už v pondělí Lufthansa a padesátku strojů A320neo si objednala společnost International Lease Finance za 15 miliard dolarů.

Foto: Pascal Rossignol, Reuters

An Airbus A380 na pařížském aerosalónu

Mohutně se také snaží propagovat obří typ A380, který se tržně za krize neprosadil. Nebyl zájem o stroje s tak velkou přepravní kapacitou, větší zájem vzbuzují stroje s nižší spotřebou a využitím kompozitů.

V segmentu menších letadel se daří i brazilskému Embraeru, který ohlásil objednávku na 215 svých letadel s tím, že má nově opci na dalších 165. Především jde o stroj typu E175-E2.

Foto: Bob Edme, ČTK/AP

Airbus A350 po prvním letu

Výběr článků

Načítám