Článek
Na valné hromadě se při projednávání nominace Boeing zdržel hlasování a způsobil jeho nezvolení, právě kvůli požadavku na dodatečné Tvrdíkovo přezkoumání. O schválení Tvrdíka do představenstva by tak měla rozhodnout příští valná hromada Aera, jeho mluvčí Pavla Kolínová však nedokázala říci, kdy by to mělo být.
"Věříme, že jeho vůdčí schopnosti a zkušenosti z posledního postu budou přínosem v postupu realizace strategického plánu pro Aero," uvádí zpráva Boeingu na adresu bývalého ministra.
Zástupci společnosti rozhodnutí přijali po konzultacích se státními úředníky, samotným Tvrdíkem a dalšími poradci Boeing Česká. Boeing se tak rozhodl po seznámení s vládními cíli a záměry v otázkách finanční bezpečnosti a dlouhodobého úspěchu Aera a jeho výrobků, uvádí zpráva.
I když stát v březnu 1998 předal kontrolu nad podnikem Boeingu a vytvořil mu exkluzívní podnikatelské podmínky, zakázku na 72 bitevníků L-159 za 50 miliard korun, včetně garancí za úvěry ve výši 967 miliónů dolarů (tehdy zhruba 30 miliard korun), management toho nevyužil.
Vláda minulé pondělí po dlouhých peripetiích prodloužila výrobci letadel záruku ve výši 300 miliónů dolarů na úvěr do roku 2008. Navíc za 18 měsíců by měl stát navýšit záruku za úvěr o dalších asi 250 miliónů dolarů.
Velký americký tunel?
Podle kruhů blízkých vládě byla debata kabinetu velice ostrá a bouřlivá. Údajně největším oponentem byl ministr kultury Pavel Dostál (ČSSD), který měl celý projekt označit za "veliký americký tunel". "Postoj vlády je logický, když je stát majoritním akcionářem," řekl Právu ministr vnitra Stanislav Gross (ČSSD) s tím, že Česko nemá peníze na mnoho věcí, které by si všichni přáli. "V rámci reformy veřejných financí šetříme každou korunu a o hospodaření Aera v minulých letech je řada pochybností. Jsem jednoznačně pro podporu Aera a L-159, ale jde o obrovské finanční prostředky v řádu desítek miliard korun, které v případě dalšího neúspěchu zaplatí stát.
A proto chce mít vláda nad další efektivitou vynakládaných prostředků svoji kontrolu," zdůraznil ministr vnitra. "V tuto chvíli už samo prodloužení garance je dokladem, že Boeing nesplnil jednu ze základních podmínek akcionářské smlouvy, tzn. že obchodní plán je na bodu nula," uvedl zdroj Práva.
Podle něj Boeing slíbil také offsetové programy, tedy zpětné investice do českého průmyslu, avšak žádné nenaplnil. Zavázal se také k procentuálnímu podílu na subdodávkách z ČR v poměru 65:35 ve prospěch českých podniků. "Výsledek je zhruba 80 až 90 ku 20 až 10, avšak v náš neprospěch, takže peníze jdou mimo ČR," řekl zdroj.