Článek
Obchvat vznikl na silnici I/44, která je významnou severojižní dopravní osou z Mohelnice, přes Šumperk a Jeseník na státní hranici s Polskem. Je prakticky jedinou vhodnou komunikací umožňující spojení Šumperka a Jeseníku s Olomoucí. Právě v Bludově poblíž zdejšího zámku se tato páteřní komunikace spojovala s neméně frekventovanou silnicí I/11 vedoucí od Hradce Králové přes Šumperk, Opavu, Ostravu a Havířov do Jablunkova.
Obě dopravní tepny souběžně pokračovaly do Šumperka přes Bludovský kopec, který byl častým místem nehod. Parametry silnice již přitom dlouho neodpovídaly nárokům.
„Bludovem denně projíždí až 14 tisíc aut, což znamená značné zatížení pro obyvatele obce nejenom z hlediska bezpečnosti provozu, ale také z pohledu zhoršeného životního prostředí co do hlučnosti a prašnosti. Díky novému obchvatu se jim nyní výrazně uleví,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Začátek u Postřelmova
Jeho slova potvrzuje i starosta Bludova, v němž žije přes tři tisíce obyvatel. „Očekáváme výrazné zklidnění dopravy, méně aut, větší bezpečnost na cestách i čistší ovzduší. Nebudeme již také svědky velkých kolon, které se několikrát denně vytvářely u zámku. Pro naše obyvatele je zprovoznění obchvatu vítaným vánočním dárkem,“ řekl Novinkám Holinka. Obchvat Bludova by měl snížit dopravní zatížení i v obcích Sudkov a Dolní Studénky.
Šéf ŘSD: Příští rok se otevře rekordní počet kilometrů dálnic
Nový úsek silnice I/44 začíná u Postřelmova, kde navazuje na obchvat této obce dokončený v roce 2004, a napojuje se přes kilometr dlouhým přivaděčem na silniční průtah Šumperkem. Stavba, která byla zahájena předloni na jaře, přišla bez daně z přidané hodnoty na více než 2,3 miliardy korun.
„Jedná se o čtyřpruhovou, směrově rozdělenou komunikaci, která je v celé své délce vedena mimo zastavěné území a výrazně tak přispěje ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu mezi městy Zábřeh a Šumperk. Stavba byla proti původnímu termínu urychlena o měsíc,“ konstatoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Součástí projektu byla mimo jiné výstavba 21 mostů o celkové délce 1,2 kilometru, dvou mimoúrovňových křižovatek a protihlukových stěn. Nejdelší most má bezmála 250 metrů a vede přes řeku Moravu a železniční trať mezi Zábřehem a Šumperkem.
Těleso obchvatu je vedeno v celé trase na násypu. Je to vynuceno umístěním trasy v záplavové oblasti řek Moravy a Desné, křížením s železniční tratí i četnými biokoridory. Na trase od Postřelmova po Šumperk jsou i dva potoky – Sudkovský a Bratrušovský. Speciální mostní objekty umožní, aby tělesem silnice prošla stoletá voda.
V plánu obchvat Šumperka
ŘSD loni na jaře zahájilo také navazující stavbu čtyřkilometrové přeložky silnice I/11 z Postřelmova do Chromče nedaleko Bludova. „Celý obchvat Bludova bude zkompletován v příštím roce, kdy zprovozníme stavbu I/11 Postřelmov–Chromeč, která obchází Bludov z jihozápadu,“ poznamenal k tomu Mátl s tím, že v delším horizontu je v plánu také obchvat Šumperka. „Aktuálně na stavbu zpracováváme technickou studii,“ doplnil generální ředitel ŘSD.