Článek
Proti oběma rozhodnutím se ale v zákonném termínu odvolaly dvě občanské iniciativy, Živé Kornice a Pro Litomyšl. Jejich protiargumenty oslovily některé občany i v dalších obcích, především v Janově, Strakově, Němčicích, Cerekvicích nebo v Tržku.
Peklo na D1. Třetina úseku Praha–Brno se změní ve staveniště
„Na variantě nula trváme, trvá na něm především Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD),“ řekl Právu místostarosta Litomyšle Radomil Kašpar (KDU-ČSL). Město Litomyšl a ŘSD svolalo všechny odpůrce k jednání u kulatého stolu.
Dálnici D35 nepotřebuje jenom Litomyšl, ale je páteří celého kraje.
„Přítomným jsem nabídl roli mediátora mezi ŘSD a zástupci okolních obcí, kteří nejsou spokojeni, abychom dosáhli kompromisu co nejdříve,“ poznamenal starosta Litomyšle Daniel Brýdl (Generace 89). Přes jeho snahu i snahu nového ředitele ŘSD Radka Mátla ke shodě zatím nedošlo. Další jednání se bude konat možná už v dubnu.
„ŘSD začne v souladu s připomínkami připravovat návrhy na možnou úpravu projektu dálnice, například na výstavbu valů, protihlukových stěn, hustší osázení zelení a bude uvažovat o úpravě nivelity,“ shrnul požadavky z jednání Mátl.
Změny si vyžádají další peníze
„Racionálně teď musíme uvažovat, jak v rámci schválené trasy snížit hlučnost a další nepříjemné jevy, které dálnice bude mít na okolí. Pan ředitel si vytvoření těchto návrhů vzal jako osobní úkol. Rád pomohu při přesvědčování kompetentních orgánů a ministerstev o důležitosti uvolnění finančních prostředků pro navržená opatření. Dálnici D35 nepotřebuje jenom Litomyšl, ale je páteří celého kraje a České republiky,“ řekl Právu Michal Kortyš (ODS), náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu.
Pardubická univerzita vymýšlí moderní výuku o dopravě pro střední školy
Žádost o vydání územního rozhodnutí na zbývající třetí úsek D35 na Litomyšlsku kolem Kornic už projednává Krajský úřad Pardubického kraje a lze předpokládat, že územní rozhodnutí by mohlo být vydáno koncem roku 2020. Lze předpokládat, že i tady kraj narazí na nesouhlasná stanoviska.