Článek
Calais je hlavním uzlem, kterým se lze dostat z Francie do Velké Británie.
Ačkoliv Velká Británie formálně opustila Evropskou unii již letos v lednu, až do konce letošního roku platí přechodné období. Do té doby je Británie stále součástí společného trhu a celní unie.
Pokud se však do konce roku nepodaří najít dohodu mezi oběma stranami, nastane obávaný tvrdý brexit.
Nedomluví-li se Brusel a Londýn na jiných pravidlech, bude se obchod mezi EU a Velkou Británii od 1. ledna 2021 řídit podle obecných podmínek Světové obchodní organizace. To znamená, že by zboží putující mezi kontinentální Evropou a britskými ostrovy znovu podléhalo clům a dalším poplatkům, což by jeho cenu výrazně navýšilo.
Pro spotřebitele na obou stranách by to znamenalo zdražování. Pro dopravu to bude znamenat další komplikace způsobené možnými celními kontrolami.
Dlouhých kolon se obávají i v Doveru
Obavy z kolon kamionů po Silvestru tak panují i na druhé straně kanálu. Ekonomický deník Financial Times upozornil, že velká část britských podniků není připravena na konec přechodného obdob a možný tvrdý brexit.
Velká Británie chce kvůli zvládání náporu zřídit celkem deset celnic na pevnině, aby se ulevilo přetíženým přístavům, zejména klíčovému z nich – Doveru.
Počítá se také s tím, že kamiony mířící přes La Manche do Evropy budou muset mít zvláštní povolení pro vstup do pobřežního hrabství Kent. Řidiči, kteří nebudou mít tyto doklady u sebe, riskují pokutu.
Kabinet varoval, že i v přístavu v Doveru mohou vznikat dlouhé kolony, pokud firmy tuto administrativu podcení a povolení si včas nevyřídí.