Hlavní obsah

Black Friday je tady. Na jaké triky obchodníků si dát pozor

Už před pár dny začala lidi z některých výloh i e-shopů lákat marketingová akce Black Friday. Dnes už tradiční výprodej zahajuje období vánočních nákupů. Loni při něm Češi utratili okolo sedmi miliard korun. Falešné slevy, se kterými byla akce dříve spojována, nezmizely, ale díky přísnější ochraně spotřebitele je jich méně. Obchodníci mají i tak v zásobě dost jiných strategií, na něž by si zákazníci měli dát pozor.

Foto: Václav Šálek, ČTK

Ilustrační foto

Článek

Na falešné slevy narazí v tuzemských obchodech zákazník po celý rok a není tomu jinak ani během Black Friday.

Ke zlepšení situace ale přispěla novela zákona o ochraně spotřebitele. Od ledna minulého roku je prodejce povinen uvádět nejnižší cenu produktu za posledních 30 dní, a jak nedávno potvrdil Soudní dvůr Evropské unie, musí být z této ceny i počítána sleva.

„Zatím se ukazuje, že průměrné slevy jsou v uvěřitelných a relativně nižších mezích, než jsme vídali. Riziko pro zákazníky již díky nové legislativě tolik není v klamavých slevách. Problémem je ale jeden z obchodních triků, který v krátkodobých slevách spočívá, a to jsou impulzivní nákupy. Zákazníci často koupí věci, které nepotřebují, někdy bohužel za peníze, které nemají,“ dodal proděkan Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické Václav Stříteský.

I když se situace zlepšila, stále je potřeba obezřetnost. Kromě falešných slev by si zákazníci měli dát pozor i na několik běžných triků a potenciálně nekalých praktik.

Totální cenový úlet řetězců u čokoládových kolekcí

Ekonomika

„Někteří obchodníci těsně před Black Friday zvyšují cenu. Zákazníci by si měli ověřit, kolik produkt stál před akcí, a spoléhat na ověřené obchody s dobrou reputací,“ dodal Zelenka. Navyšování cen lze ale provést v mezích zákona, stačí cenu navýšit alespoň 30 dní před slevou. Proto je dobré používat cenové srovnávače či aplikace, které upozorňují na nepravé slevy. Pomoci můžou například Hlídač shopů nebo Heureka. Přehledný vývoj cen kategorií produktů a další informace najdete také na Zboží.cz.

„Zákazníci by také měli číst podmínky slevy a dát si pozor na skryté poplatky. Během Black Friday mohou být také nabízeny výrobky nižší kvality, které obchody běžně v sortimentu nemají. Je užitečné kontrolovat recenze,“ upozornil právník Sdružení obrany spotřebitele Ondřej Zelenka.

Jako hrát poker

Obecně lze říci, že kamenné prodejny, ve kterých je zákazník více „doma“, mají méně možností než personalizované prostředí e-shopů.

„E-shopy mohou aplikovat například dynamický pricing. Cena se pak stanovuje pro každého návštěvníka v každý okamžik jinak. Chce-li na tom zákazník vydělat, musí se naučit v podstatě vyhrávat v pokeru,“ vysvětlil marketingový expert Robert Le Veneur.

Právě data, která o zákaznících e-shopy sbírají, jim dávají obrovskou výhodu. „E-shopy se spoléhají na atraktivní upoutávky, vyskakovací okna a doporučení personalizovaných nabídek. Často využívají strategie jako „sleva platí do půlnoci“ nebo „jen dnes“, které zvyšují časový tlak na zákazníka,“ shrnul Zelenka.

Často také skrze reklamu lákají na vysoké slevy typu „až -70%“, ve skutečnosti pak takových produktů nalezne na stránce zákazník jen pár.

Kamenné obchody pak spíše využívají vizuální stránky slev či strategické umístění žádaných produktů na prodejně.

„Chytré prodejny Black Friday zkrátí, davy zákazníků v obchodě vyvolávají v zákaznících pocit, že musí nakoupit rychle. Také často prodávají balíky, kde je třeba pět kosmetických produktů a cena se zdá být výhodná. V reálu ale zákazník použije třeba jen dva,“ uzavřel Le Veneur.

„Běžné ceny“ supermarketů jsou jen dalším nástrojem, jak mást zákazníka

Ekonomika

Už dávno to není jen jednodenní akce

Původní podoba akce, kdy Black Friday přinášel jednodenní předvánoční slevy, získala už jiný rozměr. V Česku s ní poprvé přišel e-shop 4home v roce 2011, od té doby ji čím dál více prodejců prodlužuje.

„Od roku 2015 je Black Friday v listopadu vyhledávanějším termínem než slovo slevy. Vánoční sezona sice byla a bude i bez pojmu Black Friday pro obchodníky klíčovým obdobím v roce, ale každá netradiční událost v roce jim pomáhá zaujmout zákazníky,“ uvedl proděkan Stříteský.

Často platí, že čím větší obchodník, tím delší Black Friday. A tak už u mnohých trvá celý měsíc.

„Jedním z hlavních důvodů prodloužení akce je konkurenční boj mezi obchody, které se snaží přilákat zákazníky co nejdříve a zajistit si jejich nákupy dříve, než začnou utrácet jinde. Tento trend také umožňuje zákazníkům nakupovat vánoční dárky v předstihu, což ulevuje tlaku těsně před svátky,“ řekl Zelenka.

Lidé během výprodejů nejčastěji nakupují dražší elektroniku, jako mobily, televize a notebooky, ale i domácí spotřebiče, hračky, kosmetiku a oblečení.

Zákazníci v USA utratili na Black Friday na internetu rekordní objem peněz

Ekonomika

Výběr článků

Načítám