Článek
Letošní rok v duchu Black Friday je v udávání cen ze strany obchodníků velkou novinkou. Od ledna totiž platí novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, která obchodníkům nařizuje počítat slevy z nejnižší ceny produktu za posledních 30 dní.
V praxi se tak už nemůže stávat, že prodejci krátkodobě před Black Friday zdraží konkrétní produkty, aby u nich pak mohli lákat klidně až na 90procentní slevy. Lidé by se tak měli snadněji orientovat v jednotlivých nabídkách, aby skutečně našli tu nejatraktivnější slevu.
Přesto je třeba dávat si pozor. I když může být sleva v řádu několika desítek procent, ve výsledku nemusí jít o nejatraktivnější nabídku na trhu. Hledat nejlevnější zboží pomáhají nákupní rádci, jako je například Zboží.cz od společnosti Seznam.cz.
Black Friday se blíží: Jak nepropadnout nákupnímu šílenství
Právě podle Zboží.cz v letošním sledovaném období Black Friday (10. října - 23. listopadu) ceny zboží na českých e-shopech klesají jen velmi pozvolna. „Oproti loňskému roku, kdy se medián (střední hodnota, pozn. red.) cen snížil skokově o více než 20 procent, v letošním roce došlo k souhrnnému zlevnění v rámci sledovaných produktů pouze o necelá tři procenta,“ uvádí nákupní rádce.
Z konkrétních sledovaných produktů nastal největší propad mediánu ceny u mobilních telefonů, stolních počítačů a soundbarů. Pokles u těchto produktů je shodný a činí přibližně tisíc korun.
V dalších kategoriích zboží zůstal medián skoro stejný nebo došlo k poklesu maximálně o pár stovek korun. Například u tabletů pak došlo naopak ke zdražení, a to až o tři tisíce korun, vychází z dat Zboží.cz.
Zůstává otázkou, zda za výrazně nižším propadem cen oproti loňsku stojí již zmíněná novela zákona, jež dává obchodníkům povinnost počítat slevy jinak než v minulosti. Další možností je, že výraznější zlevnění teprve přijde a vyvrcholí začátkem příštího týdne, konkrétně v pondělí 27. listopadu, který se v USA označuje jako Cyber Monday.
Historie Black Friday
Jedna z prvních zmínek o pojmu Black Friday se váže k roku 1961. Policisté ve Filadelfii takto označovali velmi rušný provoz na silnicích a masivní davy v ulicích den po Díkuvzdání. O pár desítek let později se tohle slovní spojení začalo stávat synonymem pro „bláznivé nakupování“, neboť tržby obchodníků se v tento den (čtvrtý pátek v listopadu) začaly posouvat ze záporných neboli „červených čísel“ do kladných neboli „černých“.
Do Evropy se koncept Black Friday začal dostávat kolem roku 2010, přičemž v dnešní podobě už se svátek nevztahuje pouze na jeden jediný den, ale na delší (třeba i týdenní) období, kdy kamenné obchody i e-shopy nabízejí řadu cenových trháků. Nejčastěji elektroniku či oblečení. V Česku se pojem Black Friday vžil natolik, že někteří prodejci jej používají jako marketingový nástroj v průběhu celého roku.
Nabízeného zboží je většinou jen omezené množství, zákazník by tak v případě velkého zájmu o výrobek neměl s jeho nákupem příliš otálet. Stejně tak ale odborníci radí, aby se lidé nepodřizovali obchodům a nenakupovali bezhlavě.