Hlavní obsah

Bistrovozy ČD jsou jen pro rychlé jedlíky

Právo, Jiří Novotný

Mezi oceňované služby Českých drah (ČD) patří možnost občerstvení. Denně ho nabízejí už ve 352 vlacích. V některých z nich nechybějí ani vozy první třídy s bistrem. Potíž je ovšem v tom, že jídlo je nutné konzumovat patřičně rychle. Jinak hrozí, že vás personál vypoklonkuje.

Foto: Václav Šálek, ČTK

Ilustrační foto

Článek

Takovou zkušenost měla i žena, která Valašským expresem cestovala 1. ledna do Prahy. Zašla si do bistrovozu na ovocné pivo. Když si pak chtěla dát kávu, servírka jí oznámila, že by už měla zaplatit a jít: „Kafe vám tedy ještě dám, ale jste tu už čtyřicet minut a v bistrovoze je jenom osm míst. Takže prosím zaplaťte.“

Jak později servírka vysvětlila, má pokyn obsluhovat zákazníka nanejvýš 45 minut. Toto opatření je jí sice proti mysli, ale nadřízení to zdůvodňují potřebou, aby se konzumace v bistrovoze protáčela. Prý platí, že cestující v něm může pobýt maximálně tři čtvrtě hodiny.

České dráhy to zdůvodňují omezeným počtem míst v těchto vozech.

Nová doba, o které tak nezapomenutelně mluvil číšník ve filmovém hitu Dědictví aneb Kurvahošigutntág, v gastronomických službách Českých drah tedy ještě nenastala. Stále obsluha vyhazuje hosta, a ne naopak. I když ve vší slušnosti a s omluvným úsměvem.

S novým jízdním řádem zdraží jízdné

Ekonomika

Na dotaz Práva, jestli je pro pobyt v bistrovozech skutečně stanoven časový limit, odpověděl mluvčí ČD Radek Joklík: „Nejen v bistrovozech, ale i v restauračních je omezený počet míst. Vzhledem k tomu není sice doba pobytu v nich časově omezena, ale souvisí s dobou konzumace jídel. Uvolnění místa po jídle je ohleduplné vůči spolucestujícím.“

Mluvčí odcitoval pasáž z přepravního řádu ČD, v němž se uvádí: „Místa v jídelním a bistro oddílu smí cestující obsadit pouze po dobu konzumace zde zakoupených nápojů či pokrmů. Po zaplacení účtu a ukončení konzumace je povinen tento oddíl nebo místo opustit.“

Foto: Václav Šálek, ČTK

Bistrovůz ČD

Těžko ovšem uvěřit, že si sympatická servírka 45minutový časový limit vymyslela. Sáhnout do svědomí by si tedy měli její nadřízení a skutečně dodržovat přepravní řád.

České dráhy provozují 22 vozů první třídy s bistrem, 21 restauračních vozů, sedm bistrovozů v rychlovlacích Pendolino a sedm vozů s restauračním oddílem ve vlacích Railjet. „Nyní soutěžíme dodavatele až dvaceti souprav pro dálkové spoje, které budou také vybaveny restauračním oddílem,“ informoval Joklík.

Zpáteční jízdenka byla zrušena

V průběhu jediného roku se počet restauračních vozů snížil o šestnáct. Vozů první třídy s bistrooddílem naopak o dva přibylo. Pro cestující není tento vývoj příliš vítaný. Koupí si jízdenku do první třídy a jejich klid pak ruší lidé procházející uličkou do bistra. Navíc není moc příjemné čichat odér vycházející z kuchyně.

Pravidla ČD pro pobyt cestujících ve vozech poskytujících občerstvení se podle mluvčího s novým jízdním řádem, který platí od poloviny prosince, nezměnila. Novinkou však je zrušení zpáteční jízdenky, o kterou po loňském zavedení tzv. dynamického tarifu opadl zájem.

Na Vánoce za rodinou a zpět na jednu jízdenku? Zapomeňte

Ekonomika

„Naši cestující dnes s oblibou využívají kombinací dvou jízdenek dynamického tarifu, což je pro ně cenově výhodnější než zpáteční jízdenka, Stále více lidí se také odbavuje on-line, kdy se jízdenky ani nemusejí tisknout. Zhruba třetinu tržeb realizujeme prostřednictvím e-shopu ČD nebo aplikace Můj vlak,“ zdůvodnil Joklík, proč byla ta zpáteční zrušena.

Cestující mají také možnost využívat řadu nových spojů a na některých tratích i modernizované vlakové soupravy. Základní jízdné však ČD zdražily o 2,5 procenta, tedy o inflaci.

Související články

Vlaky zrychlily za třicet let o třetinu

Na hlavních železničních tratích se ve srovnání s rokem 1989 zkrátily cestovní doby o třetinu. Navíc se zlepšuje i kultura cestování. Stovky starých vozů byly...

Výběr článků

Načítám