Hlavní obsah

Bezkontaktní platby kartou nemusejí fungovat, varuje ČNB

Aktualizováno

Kvůli novým pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou terminály zamítat některé bezkontaktní platby kartami do výše 500 korun. A to bez informace o důvodu zamítnutí. V takovém případě lze platbu provést vložením karty do terminálu a zadáním PIN. Upozornila na to ve středu na webu Česká národní banka.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Důvodem je podle banky skutečnost, že některé platební terminály nemusejí být na nová pravidla připraveny.

„Od 14. září se v České republice uplatní nová pravidla pro ověřování karetních plateb stanovená evropským nařízením. Česká národní banka v této souvislosti upozorňuje, že při platbě fyzickou platební kartou v kamenných obchodech mohou v některých případech nastat určité komplikace,“ uvedla ČNB.

Podle nařízení EU by měly mít platby kartou silné, dvoufaktorové ověření uživatele. To by mělo být vyžadováno při on-line přístupu k platebnímu účtu, při provádění elektronické platební transakce nebo při jakémkoli úkonu prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, který by mohl vést k riziku platebního podvodu nebo jiných zneužití.

Problém s jízdenkou

Zároveň jsou v nařízení také výjimky, mezi něž patří bezkontaktní platby nízkých částek, důvěryhodní příjemci či opakující se transakce se stejnou částkou a stejným příjemcem.

Nově začne pro banky v celé EU platit také jednotný strop, kdy celkový součet zaplacených částek od posledního silného ověření (zadání PIN) nesmí přesáhnout 150 eur (3800 Kč) nebo přesáhnout pět plateb za sebou.

Dvoufaktorové ověření znamená, že k ověření uživatele musí být použita kombinace alespoň dvou bezpečnostních prvků (faktorů) z různých kategorií, přičemž jde o následující kategorie:
znalost (to, co ví pouze uživatel) – např. heslo či PIN,
držení (to, co drží pouze uživatel) – např. zaslání ověřovací SMS na mobil,
inherence (to, čím uživatel je) – biometrické prvky jako např. otisk prstu či scan oka.
Podmínkou je, že každý ověřovací prvek musí být z jiné kategorie.

„Se zamítáním bezkontaktních plateb se můžete v některých případech setkat i na terminálech využívaných k prodeji jízdného v prostředcích hromadné dopravy. Ty obvykle nedisponují možností provést kontaktní platbu se zadáním PIN, v případě zamítnutí tak musíte využít jinou bezkontaktní platební kartu, včetně těch uložených v mobilním telefonu, nebo si jízdenku zakoupit prostřednictvím SMS, mobilní aplikace či u řidiče,“ upozornila také centrální banka.

Výběr článků

Načítám