Článek
Na rekordní maxima vystoupaly ceny benzinu i nafty kolem 10. března v důsledku ruského vpádu na Ukrajinu, benzin stál v průměru víc než 47 korun za litr, průměrná cena litru dieselu přesáhla 49,50 koruny.
Pak šly ceny benzinu mírně dolů, na několika málo čerpacích stanicích dokonce pod 40 korun za litr. Na přelomu dubna a května ale začaly zase rychle stoupat.
Podle analytiků se do vysokých cen promítají vysoké marže rafinérií, které benzinkám pohonné hmoty prodávají.
Například maďarská rafinerie MOL, která v ČR vlastní množství čerpacích stanic, marži zvýšila z únorových 7,7 dolaru za barel na 35,3 dolaru v březnu, čísla za duben ještě MOL nezveřejnil. Podobně to udělala polská PKN Orlen, která zásobuje Benzinu.
Rafinérie mají Česko v hrsti. Kdo pohádkově těží z vysokých cen u benzínek
V meziročním srovnání jsou paliva výrazně dražší než loni. Za benzin platí řidiči v průměru o 13,24 koruny více, za naftu dokonce o 16,46 koruny více.
Nejlevnější benzin nabízejí čerpací stanice ve Zlínském kraji, kde je litr v průměru za 44,82 koruny. Nafta je nejlevnější v Jihočeském kraji, litr tam prodávají průměrně za 45,81 koruny.
Naopak nejdražší paliva jsou v Praze. Litr benzinu stojí v hlavním městě průměrně 46,16 koruny, litr nafty pak 46,90 koruny.
Spotřební daň z nafty a benzinu se od začátku června do konce září sníží o 1,50 koruny na litr. Novelu zákona podepsal ve středu prezident Miloš Zeman.
Čtyřměsíční snížení daně je vládní reakcí na zvýšení cen pohonných hmot, které podle analytiků způsobily hlavně inflační tlaky a invaze ruských vojsk na Ukrajinu.
Zeman podepsal snížení spotřební daně z benzinu a nafty
Senát také ve středu schválil konec povinného přimíchávání biosložky do motorové nafty a benzinu od letošního července. Omezí se i okruh vozidel, za která musí podnikatelé platit silniční daň.
Zaměstnanci, kteří využívají k soukromým účelům služební nízkoemisní vozidla, například elektromobily, se dočkají daňového zvýhodnění proti klasickým vozidlům na benzin nebo naftu.