Článek
Unijní předpis platný od ledna cílí zejména na velké přeprodeje a vyžaduje, aby digitální platformy a služby, přes které se nabízí zboží nové i použité, automaticky nahlašovaly finanční správě uživatele včetně čísel účtů, jež tento roční limit překročí.
„Na Sbazar.cz ale neprobíhá potvrzení transakce a ani nedochází k jejímu vypořádání. Nemáme tedy přehled o realizovaných obchodech jako jiné platformy,“ řekl Právu manažer služeb Seznam.cz Pavel Kolář.
Ze stejného výkladu vychází i Bazos.cz. „Nejsme digitální platforma čili nás se to nebude týkat. Nezprostředkováváme samotnou platbu a nejsme schopni zjistit, zda se daná věc prodá, či nikoliv,“ sdělil Právu majitel portálu Bazos.cz Radim Smička.
Lidé přeprodávají léky na webu, hrozí jim pokuty
Navíc se zaštiťuje tím, že v uživatelských podmínkách Bazos.cz je výslovně zakotven zákaz prodeje zboží koupeného pouze za účelem dalšího prodeje.
Podnikání jako každé jiné
Nemálo lidí si už léta přivydělává tak, že vozí například nové i použité oblečení ze Západu a v tuzemsku ho přes internetové bazary přeprodává. Typickým prodejcem je v takovém případě matka na mateřské.
Z četných stanovisek finanční správy přitom jednoznačně vyplývá, že jestliže se jedná o opakovanou soustavnou činnost, tak se jedná o podnikání a příjmy z něho by měly být daněny.
Ve veřejném prostoru kolují mylné interpretace, podle nichž všechny internetové platformy včetně bazarů budou muset bernímu úřadu nahlašovat například maminku, která vezme třicet plyšových medvídků a prodá je přes bazar za dvě stovky kus, a k tomu ještě nějaké svetry.
Většina bazarů sama od sebe nic hlásit nebude a nahlašována nebude provozovatelem portálu ani většina prodávajících v aukcích. To ale nevylučuje, že finanční správa sama nezačne prověřovat a případně dodaňovat některé bazarové prodejce, kteří mají za rok více než třicet položek úhrnem za více než zhruba padesát tisíc korun.
Nejen zboží, ale i služby
„Evropská směrnice se dotkne pouze prodejců s více než třiceti prodeji nebo nad částku dva tisíce eur za rok. Většina nefiremních prodejců tento limit nepřekračuje. Stejné to bude i pro firemní zákazníky, kteří mají prodej jako součást svého podnikání,“ sdělil Právu mluvčí Aukro.cz Tomáš Skolek.
Pravidlo se nevztahuje jen na zboží, ale i na služby. „Týká se také například Airbnb. Digitální platformy musejí finanční správě hlásit u svých uživatelů informace o prodejích, výši příjmů realizovaných na dané platformě a číslech bankovních účtů uživatelů. Jde o poskytnutí nemovité věci, dopravního prostředku, osobní služby a prodej zboží. Nahlášeni budou ti, kteří překročí daný roční limit,“ potvrdila Jana Jáčová ze společnosti UOL Účetnictví.